Praha - Velcí výrobci aut začnou zákazníkům intenzivněji nabízet o dvě kola navíc. Desítkám milionů lidí po celém světě, kteří na nové auto za současných cen nemají a dávají proto často přednost motorce, nabídnou superlevné vozy.
Jen v Indii si jako svůj hlavní dopravní prostředek kupuje novou motorku osm milionů lidí ročně.
Podle aktuální zprávy společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC) je zaměření se na tyto potenciální zákazníky cesta, která výrobcům automobilů pomůže významně rozproudit stagnující odvětví.
"Výrobci aut si uvědomili, že nemohou opomíjet rozvíjející se trhy. Jen ty jim totiž mohou pomoci k růstu v řádu milionů nových kusů prodaných aut ročně," uvádí zpráva.
První krok vyšel Renaultu
Podle ní budou v roce 2011 levná auta na světě vyrábět hlavně ti, kteří už na superlevných modelech pracují nyní. Čtyři pětiny celosvětové produkce levných vozů budou podle PwC ovládat čtyři automobilové aliance. Největší díl, 42 procent, připadne seskupení Renault - Nissan, 13 procent na Toyotu a po 11 procentech na Fiat a indickou Tata Motors.
Automobilka Tata už začala vyvíjet vůz, který by do konce roku 2008 měla prodávat za cenu do 2 500 dolarů, tedy zhruba 52 tisíc korun.
Podobnou cestou se vydávají i mnozí významní výrobci. Nedávno záměr vyrobit superlevné auto oznámil Renault, který se společně s Nissanem chystá vyrábět a za tři roky prodávat auto za cenu kolem 3 tisíc dolarů (asi 63 tisíc korun).
Tyto vozy jsou určené pro rozvojové trhy, zejména v Asii. Ovšem i v Evropě už nyní levné vozy slaví úspěch. Jejich ceny jsou sice nejméně třikrát vyšší než částky, za něž půjde brzy pořídit nejlevnější nová auta na světě, ovšem i tak patří jednoznačně k nejlevnějším vozům na současném trhu.
Sázka na levné vozy se i v Česku v posledních letech vyplatila například Renaultu. Jeho model Thalia patří k nejprodávanějším novým vozům. Velmi dobře se prodává také model Logan, který Renault vyrábí ve své rumunské divizi Dacia.
"Logan sloužil jako určitý katalyzátor trhu s levnými vozy. Kolem roku 2010 bude tato modelová řada představovat zhruba čtvrtinu z celkové produkce Renaultu," zdůrazňuje PwC ve zprávě roli levných vozů pro velké automobilky.