Výroba aut míří do levnějších zemí

ČTK, eko
23. 1. 2006 10:15
Praha - Není pochyb, že automobilový průmysl zaměstnává ve Spojených státech i v západní Evropě mnoho lidí. V posledních letech se však výroba automobilů stále více přesouvá do zemí s nižšími mzdovými náklady.

Celosvětová produkce automobilů se v roce 2004 zvýšila o 4,6 procenta na 64,388 milionu vozů. V Severní Americe a západní Evropě však zůstala prakticky beze změny, zatímco v asijsko-pacifickém regionu stoupla o 7,6 procenta a ve východní Evropě o 11,9 procenta. V Jižní Americe a na Blízkém východě růst výroby přesáhl 20 procent.

Japonské a jihokorejské automobilky nyní zvyšují své podíly na evropském trhu a budují nové výrobní kapacity ve východní Evropě. Produkci do tohoto regionu však přesunují také automobilky ze západní Evropy, například z Německa a Francie, které jsou kvůli asijské konkurenci a stagnující poptávce nuceny snižovat náklady.

Z tohoto vývoje těží i Česká republika, kde výroba osobních automobilů loni poprvé v historii překročila půlmilionovou hranici a dostala se na úroveň 600.000 vozů. Pokud se státu podaří přilákat korejského výrobce Hyundai, mělo by to být kolem roku 2010 o dalších 300.000 aut více.

Výroba je ohrožena

Představitelé automobilového průmyslu, včetně generálního ředitele Volkswagenu Bernda Pischetsriedera a bývalého šéfa evropské divize Fordu Marka Fieldse, varovali, že výroba automobilů v západní Evropě je ohrožena, pokud se odvětví nepodaří posílit konkurenceschopnost.

Omezování výroby automobilů by mohlo mít negativní vliv na vývoj ekonomiky i zaměstnanosti v západní Evropě. V roce 2001 se automobilový průmysl podílel na celkovém počtu pracovních míst ve zpracovatelském odvětví EU šesti procenty. Znepokojeno by mělo být zejména Německo, kde na automobilovém průmyslu závisí každé
sedmé pracovní místo a kde jsou mzdové náklady v tomto odvětví nejvyšší na světě.

Potíže mají rovněž výrobci automobilů v USA, kteří se potýkají s rostoucí japonskou a korejskou konkurencí a se stoupajícími náklady na suroviny a zdravotní péči. Drahý benzin navíc způsobil pokles poptávky po sportovně užitkových automobilech, které byly v USA dlouhou dobu důležitým zdrojem zisku.

I ve Spojených státech je automobilový průmysl důležitou součástí ekonomiky. Podle americké aliance výrobců automobilů souvisí s výrobou, prodejem a dalšími činnostmi týkajícími se automobilů každé desáté pracovní místo v zemi.

V USA se bude propouštět

Největší světová automobilka General Motors v listopadu oznámila, že v Severní Americe zruší do roku 2008 zhruba 30.000 pracovních míst, což odpovídá téměř deseti procentům její celkové pracovní síly. Jde o nejvýraznější redukci počtu zaměstnanců v GM od prosince 1991, kdy firma ohlásila uzavření 21 továren a zrušení 74.000 pracovních míst.

Největší japonská automobilka Toyota naopak nedávno oznámila, že hodlá letos zvýšit výrobu o deset procent na rekordních 9,06 milionu vozů. Podle některých odborníků by tak mohla vystřídat GM na pozici největšího světového výrobce automobilů.

Západní automobilky se navíc začínají obávat levné konkurence čínských rivalů. Mnozí američtí a západoevropští výrobci aut se v minulosti spojili s čínskými firmami, aby vyráběli vozy pro rychle rostoucí čínský trh. Nyní však nastává nevyhnutelná druhá
fáze, kterou je vývoz levných automobilů z Číny.

Zahraniční automobilky mají v plánu investovat do výroby automobilů v Číně celkem 15 miliard dolarů a ztrojnásobit tak do roku 2008 produkci v zemi na více sedm milionů vozů ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy