Velcí hráči v reklamě si šlapou na paty

Adam Junek
4. 6. 2006 0:00
New York Která agentura umí udělat nejúčinnější reklamní kampaň? Podle tržeb americký Omnicom. Na paty mu však šlape britská WPP. Uvnitř: ŽEBŘÍČEK AGENTUR

Tržby Omnicomu se přehouply v loňském roce přes deset miliard dolarů bezmála o pět set milionů. Jenže britská WPP se nehodlá smířit se svým postavením věčné dvojky na trhu a v roce 2004 se dohodla na odkoupení americké agentury Grey Global a přes desetimiliardovou hranici tržeb.

Přetahování o prvenství

Miliardová akvizice byla dokončena až loni v březnu, přesto už výroční žebříček odborného magazínu Advertising Age sčítá tržby WPP a Grey Global.

Omnicom porazil WPP ale také v rychlosti růstu tržeb. Firmě se podařilo přidat více než sedm procent, WPP si polepšila jen o čtyři procenta.

Infobox

ŽEBŘÍČEK AGENTUR

AGENTURA TRŽBY v MLD. $ Omnicom Group

10,48

WPP Group

10,03

Iterpublic Group

6,27

Publicis Group

5,11

Dentsu

2,89

Havas

1,81

Tím ale nadvláda Omnicomu končí. Nejúspěšnější "značkou" mezi merketingovými agenturami je totiž JWT, která patří právě skupině Omnicom. Na první příčku ji řadí AdAge díky odhadovaným tržbám 469 milionů dolarů ve Spojených státech, celosvětově ji přeskočila společnost McCann Erikson Worlwide ze stáje Interpublic.

Omnicom si připsal až čtvrtou příčku v Americe a třetí místo celosvětově se značkou BBDO.

Také v porovnání fakturací agentur za mediální expertízu se řadí Omnicom až na třetí místo s 28 tisíci dolary, britská WPP konkurenta přeskočila s výrazným, zhruba dvojnásobným náskokem. Mezi dva arcirivaly se pak vměstnala francouzská Publicis s předstihem deseti tisíc dolarů před Omnicomem.

Co však letošní výroční zpráva zdůrazňuje více, je fakt, že se přesouvají marketingové rozpočty od tradičních médií k novým typům, mimo jiné internetu či k přímému marketingu. Proto se také mění v nižších příčkách v žebříčku úspěšných agentur.

"Firmy, které chtějí měnit svou reklamní strategii, volí i nové agentury, které se na zvolený typ propagace specializují," vysvětlují odborníci, kteří výroční zprávu zpracovávali.

Mezi nejceněnější kampaně patří plakáty společnosti Benetton
Mezi nejceněnější kampaně patří plakáty společnosti Benetton | Foto: Benetton Group

Internet noviny poráží...

Již pár let se hovoří o tom, že reklama se přesouvá na internet.

Zisky klesají, přiznávají velké vydavatelské domy, které profitovaly z novin. Své zraky stále více upírají na internet.

Společnosti vydávající světoznámé deníky, jako The New York Times Company, Tribune nebo Gannett, v minulém týdnu hlásily poklesy zisků v řádech desítek procent. Důvod? Stagnující příjmy z reklamy, obzvlášť málo proinzeroval automobilový a zábavní průmysl, a zároveň rostoucí náklady na tisk.

"Snad nejhůř si vedl Boston Globe. Čelí ve své oblasti velmi nízkému populačnímu růstu a naopak nárůstu lidí s přístupem k vysokorychlostnímu internetu, kteří čtou zprávy on-line," uvedla šéfka skupiny Times Janet Robinsonová pro New York Times.

Ostatně právě "Timesy" sázejí na internet s velkým elánem. Vloni si společnost pořídila spotřebitelský server About.com. Jen díky němu poporostly tržby z reklamy o 3,9 procenta. Bez něj by to bylo 0,7 procent.

...ale nezabije je

I další vydavatelství se věnují svým on-line oddělením. Sice zatím tvoří tato činnost jen minimum jejich příjmů (u NY Times je to třeba 7,5 procenta), ale jsou nejrychleji rostoucím byznysem.

"Myslím, že právě vydavatelé novin se nejlépe z mediální branže chopili příležitosti, kterou nabízí internet," míní analytik Bank of America John Janedis.

Nicméně ať internet poroste jakkoliv rychle do jakkoliv závratných výšek, noviny nezmizí, míní odborníci.
"Čísla a současná stagnace reklamy napovídá, že tištěná média jsou mrtvá," řekl na tiskové konferenci Gary Pruitt, šéf vydavatelství McClatchy. "To je ale podle nás hloupost."

Za pravdu mu dávají také mnohé mediální průzkumy. V příštích letech budou sice tištěné noviny nadále ztrácet své postavení a internet je bude zdánlivě "válcovat", nicméně vždy jim zůstane velká část čtenářské obce věrná. Ostatně, jak tvrdí mediální odborníci: "Internetové noviny si nemůžete v klidu pročíst u kafe, nešustí, a vyvíjejí se příliš rychle."

 

Právě se děje

Další zprávy