Vánoce v EU budou letos chudší

ČTK, eko
24. 11. 2005 12:13
Brusel - Deloitte: Vánoce v EU budou letos chudší než loni, lidé šetří.

Vánoce v Evropské unii budou letos chudší než v minulém roce. Domácnosti příliš nevěří v oživení ekonomiky a plánují letos větší úspory, vyplývá z průzkumu poradenské společnosti Deloitte ve vybraných zemích. Celkové vánoční útraty by tak měly být zhruba o tři procenta nižší než loni. Mezi jednotlivými státy však zůstávají značné rozdíly v závislosti na stavu tamní ekonomiky.

Podle průzkumu, který se netýkal České republiky ani Slovenska, se lidé v řadě států EU bojí nezaměstnanosti a na jejich peněženky dopadly i vysoké ceny benzinu. Jejich očekávání na příští rok jsou navíc spíše neradostná. Domácnosti plánují šetřit především na výzdobě, naopak výdaje na dárky dětem či na jídlo příliš omezovat nechtějí.

Plány útrat v jednotlivých zemích podle expertů Deloitte přesně odpovídají stavu tamních ekonomik. Největší skeptici tak jsou obyvatelé stagnujícího Německa, kteří letos chtějí utratit v průměru o devět procent méně než v roce 2004. Hubené Vánoce čekají i italské a portugalské domácnosti, kde se ve shodě s tamními ekonomickými problémy očekává šestiprocentní pokles výdajů.

Naopak vzkvétající ekonomiky Irska či Španělska se odrážejí i v chuti tamních obyvatel více utrácet za vánoční dárky. Španělé chtějí v obchodech nechat o šest procent více peněz než loni a rozpočet irského Santa Klause bude letos vyšší dokonce o osm procent.

Do vánočního shonu začínají rovněž stále více pronikat moderní technologie. Tři čtvrtiny všech oslovených plánují hledat tipy na dárky na internetu, každý druhý bude používat internet k porovnávání cen a téměř stejné množství chce letos na síti koupit i nějaký dárek.

Stejně jako každý rok bude i letos většina Evropanů kupovat dárky na poslední chvíli. Dvě pětiny rodičů přiznávají, že vlastně ani nevědí, co jejich děti vlastně pod stromečkem chtějí. Britové, Irové či Němci svým ratolestem nejraději dávají hračky a jiné zábavné dárky, naopak Dánové a jižní země preferují užitečné či vzdělávající věci. V seznamu nejčastějších přání obsazují čelní místa již tradičně CD a DVD, knihy či oblečení, u žen to jsou také dárkové poukázky či kosmetika.

Společnost Deloitte uskutečnila průzkum mezi 6800 spotřebiteli v devíti zemích - Francii, Německu, Itálii, Belgii, Irsku, Nizozemsku, Portugalsku, Španělsku a Velké Británii.

 

Právě se děje

Další zprávy