Dnes totiž US Airways nabídly za Deltu osm miliard dolarů, tedy asi 170 miliard korun. Je to další pokus poté, co začátkem podzimu ztroskotaly první rozhovory.
Delta Airlines se ale musí dostat z režimu bankrotu, ve kterém se právě nachází. V tom nejsou sami. Další významný hráč na americkém nebi, Northwest Airlines, se s bankrotem potýká též.
A tak pro odborníky, kteří se věnují leteckému průmyslu, není dnešní nabídka úplným překvapením. Vlna konsolidací, fúzí a akvizicí se podle nich dala čekat a osmimiliardový sňatek by měl být jen začátek.
Ušetřené miliardy
Šéf US Airways Doug Parker ale obhajuje nabídku, kterou jeho firma podala už v době, kdy je Delta v banknotovém režimu.
"Pokud bychom s nabídkou počkali až bude z bankrotu venku, bylo by příliš pozdě a výhody ze spojení by mohly zmizet," říká Parker.
US Airways, sedmé největší americké aerolinie s 35 tisíci zaměstnanci, věří, že spojením firma ušetří až 1,65 miliardy dolarů ročně.
Nepřátelské převzetí
Jak to ale se spojením dopadne není jisté. Delta totiž prohlašují, že se z banknotového režimu chtějí dostat sami a jako samostatná společnost.
"Dnes ráno jsme dostali dopis od US Airways a samozřejmě ho zvážíme," říká prezident Delta Air Lines Gerald Grinstein.
"Tahle nabídka by mohla být vnímána i jako nepřátelské převzetí," myslí si Roger King, analytik společnosti CreditSights.
"Šéf Delty dává najevo, že mu není úplně pochuti a že se na akvizici příliš domlouvat nechce," upřesňuje.
Podle nabídky US Airways by majitelé Delty dostali čtyři miliardy v hotovosti a k tomu 78,5 milionů kusů akcií US Airways v celkové hodnotě čtyř miliard dolarů.