TI: V zahraničí nejvíc uplácí Indové

ČTK
4. 10. 2006 11:25
Praha - Obchodní společnosti z Ruska, Indie a Číny jsou nejvíce náchylné k placení úplatků v zahraničí. Uvnitř: KDO JAK DOPADL

Ukázal to letošní výzkum společnosti Transparency International v 30 největších exportních zemích, do kterých není zahrnuta Česká republika. Nejlépe se umístily Švýcarsko, Švédsko a Austrálie, ačkoliv ani tyto země podle TI nedosáhly nejlepšího hodnocení.

Na předních místech tabulky se umístily společnosti z rozvinutých zemí. Výjimkou jsou pouze Francie a Itálie, jejichž umístění není podle TI lichotivé, a to zřejmě v souvislosti s jejich aktivitami v rozvojových zemích Afriky.

Infobox

Pět vítězů a pět poražených:

 

Neuplácející státy Korupční země 1. Švýcarsko 26.Tchaj-wan 2. Švédsko 27. Turecko 3. Austrálie 28. Rusko 4. Rakousko 29. Čína 5. Kanada 30. Indie

Smlouvy nepomáhají

Navzdory existenci několika mezinárodních úmluv, které mají zamezit uplácení v zahraničních obchodních transakcích, letošní index plátců úplatků (BPI) potvrdil opačný trend, uvedla TI. 

"Je nanejvýš pokrytecké, když jsou země na jedné straně signatáři nejrůznějších protikorupčních úmluv a tytéž země pak nejsou schopny úmluvu přetavit do praxe," komentovala výsledky Adriana Krnáčová, ředitelka české pobočky Transparency International.

Index podle autorů výzkumu poukazuje na nedostatečnou aktivitu a ochotu ze strany vlád vymáhat od firem chování, za které by se nebylo nutné stydět. Příkladem jsou společnosti, které operují v zahraničí, kde na ně není tolik vidět, míní TI.

Ropa za jídlo

Při dosud neukončeném vyšetřování posledního skandálu známého pod názvem "Oil for food", pojmenovaném podle programu, který měl Iráku zaručit přísun potravin výměnou za ropu, je z podplácení podezřelá asi tisícovka zahraničních firem.

Foto: Aktuálně.cz

Kromě již známé aféry kolem uplácení ve Škoda Auto na jaře letošního roku přiznalo existenci "nevhodných plateb" v zahraničí také vedení další automobilky DaimlerChrysler, jmenuje některé korupční kauzy TI.

Výzkum byl založen na dvou otázkách, které byly položeny více než jedenácti tisícům obchodním manažerům firem ze 125 zemí.

 

Právě se děje

Další zprávy