Druhý největší výrobce cigaret na světě, firma British American Tobacco (BAT), oznámil, že ten její za první čtvrtletí vzrostl o 5,1 procent a dosáhl tak 833 milionů dolarů.
Těchto výsledků dosáhla díky snižování nákladů a růstu zisků z prodejů v Latinské Americe a Asii. Šéf firmy Paul Adams se rozhodl zavřít některé ztrátové západoevropské továrny. Poptávka po cigaretách v Evropě totiž klesá jako důsledek vysokých daní, omezení reklamy a zákazů kouření na specifikovaných místech.
Výrobce tabákových výrobků od roku 2004 zavřel osm továren a propustil 4500 zaměstnanců. Do roku 2007 by společnost BAT ráda uspořila přes 730 milionů dolarů. Další "na odstřel" by měla být továrna v Holandsku, kde by o práci mělo přijít 550 lidí.
Levná konkurence bez cla
Problémem pro výrobce jsou i stále se zvyšující se spotřební daně a daň z přidané hodnoty, které v evropských státech tvoří většinou více než polovinu konečné ceny krabičky cigaret.
Příjmy z tabáku jsou výrazným zdrojem pro státní rozpočet, a to i v České republice. V roce 2005 tvořily výnosy ze spotřební daně z tabákových výrobků více než 25 miliard korun.
Kvůli vstupu Česka do EU, zrušení hranic a odbourání celních bariér došlo i k přílivu nejlevnějších značek, které se staly konkurencí pro domácí výrobce. Zatímco před přistoupením k evropskému společenství obsazovaly asi čtyři procenta české trhu, dnes se na něm podílejí více než čtyřiceti procenty.
Hon na výrobce
Producenti tabáku a výrobků z něj vytvořených si mohou připadat jako lovená zvěř. Nejenže jsou napadáni lékařskými organizacemi, které brojí proti kouření, ale i vládní instituce a orgány se snaží omezovat kouření pomocí tvrdých restrikcí.
Infobox
Tabákový průmysl v České republice
- Od roku 2001 vzrostly výnosy ze spotřebních daní z tabákových výrobků z 13 na 25 miliard korun
- Meziroční nárůst množství vydaných tabákových nálepek v letech 2004 a 2005 činil 31 procent
- V roce 2005 vzrostla spotřební daň z jedné krabičky cigaret o 5 - 6 korun
Hlavní oblastí, na kterou se zákonodárci zaměřují, je reklama na tabákové výrobky. Jednu z nejpřísnějších norem mají ve Francii, kde je od roku 1991 reklama na tyto produkty zcela zakázána, firmy nesmí ani sponzorovat žádné veřejné akce. Do roku 1997 klesla spotřeba cigaret o dvanáct procent.
K odvážnému kroku se odhodlali i Španělé. Zákaz tabákové reklamy zavedli ve všech médiích a cigarety se nesmí prodávat ani v novinových stáncích.
Zákaz kouření ve veřejných prostorách již platí v Irsku, Skotsku, Itálii, Švédsku a Norsku.
Formule 1 dělí Evropu
Spornou otázkou zůstává sponzoring nejdražší automobilové soutěže světa Formule 1. Například ve Velké Británii, kde byl původně přijat velmi přísný zákon, obsahoval výjimku povolení sponzoringu právě závodům F1.
Evropská komise k tomu varovala tři země, kde se jedou závody F1, aby ze své legislativy vypustily sporné pasáže, díky kterým je vlastně legálně umožněna reklama v rámci automobilových "honiček".
Hříšníky jsou podle komise Španělsko, Itálie, která restrikce aplikuje pouze na národní závody, mezinárodním akcím reklama prochází, a Maďarsko, které schválilo výjimku pro ekonomicky důležité akce.
EK totiž chce, aby všechny státy EU přenesly do svých právních předpisů direktivy se zákazem reklamy právě bez podobných "nejasností".
Restrikce a omezení reklamy v případě F1 tak vedly k tomu, že se na seznam měst s okruhem dostala i čínská Šanghaj, kde reklamě nkladou žádné překážky. Organizátoři závodů se budou jistě i nadále poohlížet po lukrativnějších místech bez reklamních omezení.
Nemusí být vždycky nejhůř
V první linii těch, na které zákon o omezení kouření dopadá, bývají vedle výrobců cigaret i provozovatelé restaurací a barů, kde je kouření zákonem zakázáno. Ti mají strach, že kvůli tomu přijdou o tržby a může to vést až k zavření jejich podniků.
Přestože v některých státech se tento efekt skutečně projevil, jsou i jiné zkušenosti. Pozitivní dopad měl protikuřácký zákon na pohostinství ve Švédsku. Nejenže návštěvnost těchto zařízení neklesla, naopak. Lidé chodí do barů a restaurací víc.
Zvýšil se i prodej náhradních prostředků, které by měly kuřákům pomoci přestat kouřit. Během prvních tří měsíců platnosti tohoto zákona vzrostl jejich prodej o deset procent.