Brusel - Belgicko-brazilská pivovarnická skupina InBev se snaží získat amerického konkurenta Anheuser-Busch za každou cenu. Nevylučuje nepřátelské převzetí.
Když nedošlo k dohodě, musí to jít jinak, řekli si v Bruselu a vedení InBevu oznámilo, že se pokusí do vedení firmy dosadit vlastní lidi.
Nové představenstvo by pak mělo plánovanou gigantickou pivovarnickou fúzi schválit.
Američané nabídku InBevu odmítli
InBev předložil první přátelskou nabídku americkému Anheuseru v průběhu června. Belgičané nabízeli za převzetí pivovaru 46,3 miliardy dolarů, Anheuser-Busch ji však označil za nepřiměřené nízkou.
InBev ale nabídku navýšit nehodlá, a tak hledá nové řešení. Do vedení Anheuseru chce prosadit zvučná jména jako Ron Dollens z Guidantu, Ernest Mario z firmy Glaxo, nebo Hank McKinnell z Pfizeru.
Plán Anheuseru nic neřeší, tvrdí Brito
"Snažili jsme se pokračovat v dialogu s Anheuser-Buschem a dojít k přátelskému převzetí, které uspokojí obě strany," tvrdí šéf InBevu Carlos Brito. "Myslím, že naše nabídka 65 dolarů za akcii byla vstřícná."
Plán, který vedení Anheuser-Busch po neúspěšném jednání s InBevem představilo, navíc považuje za "riskantní a neadresný".
Problémy společnosti údajně restrukturalizace, při které se počítá s propouštěním i snižováním nákladů, nevyřeší.
Anheuser-Busch loni vyrobil celkem 150 milionů hektolitrů piva, což představuje osm procent celosvětového trhu.
Skupina InBev patří mezi největší evropské pivovarnické firmy a v Česku vlastní značky Staropramen, Ostravar nebo Braník, což ji přináší patnáctiprocentní podíl na trhu.
Čtěte dále: