Šéf Hyundai je zapleten do skandálu kolem černých fondů využívaných ke korupci a jeho stíhání může podle analytiků vytvořit v největší korejské automobilce řídící vakuum.
Korejská policie podezírá šéfa Hyundai z úplatkářství, zneužití důvěry a vytváření tajných fondů. S jejich pomocí se údajně firma snažila o uplácení politiků a dalších vlivných lidí.
Zástupci automobilky se už za úplatkářský skandál veřejně omluvili a uvedli, že Čongova rodina věnuje celý podíl v divizi Glovis na charitu.
Lítost a zase lítost
Tato "lítost" tak přijde rodinu na jednu miliardu dolarů, tedy asi 23 miliard korun. Podle prokuratury však tento krok nebude mít žádný vliv na průběh vyšetřování
K prvnímu slyšení se dnes předseda představenstva Hyundai Motor dostavil z vazby oděn podle agentury AP do pruhovaného vězeňského mundúru.
Čong je ve vazbě od svého dubnového zatčení a minulý týden požádal o propuštění na kauci. Soud by měl o žádosti rozhodnout v nejbližších dnech.
Čong sice oficiálně nemá výkonnou funkci, je však znám tím, že si udržuje kontrolu nad každodenním řízením firmy. Zástupci automobilového sektoru v Koreji zahájili kampaň na jeho podporu a propuštění z vazby a argumentují tím, že jeho absence by mohla nepříznivě ovlivnit celý domácí automobilový průmysl.
Prokurátoři jsou však údajně proti a měli by se k tomu vyjádřit ještě dnes. Soud by po jejich vyjádření měl rozhodnout o kauci do týdne.
Čong v úvodním proslovu vyjádřil nad svými činy lítost. "Je mi líto, že jsem tímto případem způsobil potíže a vyvolal obavy. Neměl jsem čas ohlížet se zpět, protože jsem se vždy díval jen dopředu a soustředil se na cíl vytvořit světovou automobilku," řekl šéf Hyundai soudu.
Dnešní stání po 50 minutách zahajovacích projevů prokurátorů a obhájců skončilo. Další stání je naplánováno na 12. června.
Hyundai a Česko
Hyundai se již s českou vládou dohodl na výstavbě automobilového závodu v Nošovicích v Moravskoslezském kraji s počáteční investicí 743 milionů eur (asi 21 miliard korun) a celkovou výší přes miliardu eur. Vedení Hyundai však opakovaně uvádí, že zahájení výstavby závodu bude odloženo do Čongova návratu z vězení.
Hyundai se ve smlouvě s Českem a Moravskoslezským krajem zaváže vytvořit v Nošovicích během tří let jen 1000 pracovních míst.
A to navzdory tomu, že od oznámení investice úřady tvrdily, že zaměstná přibližně 3000 lidí. Stát ovšem i přesto tvrdí, že správně je číslo tři tisíce.
"Ano, ve smlouvě je závazek, že firma do tří let vytvoří minimálně tisíc pracovních míst. Je to kvůli zákonu o zaměstnanosti," řekla Aktuálně.cz mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Swiderová. Právě Moravskoslezský kraj dnes vyslovil souhlas s investiční smlouvou, kterou dojednal stát. Vláda ji ještě neschválila.
"Nepochybuji o tom, že společnost Hyundai Motor Company vytvoří ve svém závodu na výrobu automobilů v Nošovicích nejméně tři tisíce nových přímých pracovních míst," uvedl dnes ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD).
Smlouva s Korejci ale nabízí i další rozporný údaj. V Nošovicích se podle ní bude vyrábět 200 tisíc vozů ročně. K rozšíření kapacity na původně plánovaných a proklamovaných 300 tisíc automobilů smlouva Korejce nezavazuje, jen tuto možnost připouští.
Ministerstvo ale opět míní: naše původní čísla platí. "Hyundai bude v České republice investovat do svého závodu v Nošovicích nejméně 800 milionů eur. Při plné kapacitě bude Hyundai vyrábět zhruba 300 tisíc automobilů a 600 tisíc převodovek ročně," řekl Urban.
Bývalý šéf Daewoo už pyká
Korejský soud v úterý odsoudil za podvody a zpronevěry zakladatele a bývalého předsedu představenstva zkrachovalého konglomerátu Daewoo Group Kima U-čunga.
Soud ho totiž poslal na deset let do vězení a rozhodl o propadnutí majetku v hodnotě více než 21 bilionů wonů (téměř 500 miliard korun).
Bývalý šéf Daewoo také bude muset zaplatit pokutu deset milionů wonů.
Kim byl obviněn loni v červnu z účetních podvodů, nelegálního financování a převádění bilionů wonů ze země na zahraniční konta. Obžaloba jej rovněž vinila ze zpronevěry a zneužití důvěry. Zatčen byl poté, co se vrátil do vlasti po šesti letech skrývání v cizině.
Dluhy za 70 miliard dolarů
Skupina Daewoo byla jedním ze tří největších korejských konglomerátů. V roce 1999 po asijské finanční krizi zkrachovala a zanechala po sobě dluhy ve výši 70 miliard dolarů.
Šéf Daewoo Kim odešel po bankrotu do zahraničí, kde až do poloviny loňského roku pobýval na různých místech. Již dříve byli odsouzeni za účetní podvody k vysokým pokutám a trestům vězení bývalí manažeři Daewoo, včetně šéfa obchodní společnosti Daewoo Corp., automobilky Daewoo Motor a výrobce elektroniky Daewoo Electronics.
Impérium Daewoo založil Kim na konci 60. let a skupina na svém vrcholu zaměstnávala přes 300.000 lidí. Po svém pádu se rozdělila do řady oddělených firem. Automobilku Daweoo Motor například věřitelé prodali americké General Motors a česká Daewoo Avia přešla do rukou nizozemské firmy SGM.