Quelle: legenda pokračuje

Dušan Klimeš
28. 3. 2006 0:01
Praha - Firma, která stojí za vydáváním katalogů Quelle, jejichž stránky s dámským prádlem byly již v osmdesátých letech zdrojem erotických fantazií dnešních třicátníků, se zotavuje z hluboké krize.

Ještě před rokem a půl totiž hrozil firmě KarstadtQuelle bankrot. Dlouhodobé problémy s tržbami a ztráta 1,63 miliardy eur v roce 2004 jí téměř zlomily vaz. Na poslední chvíli se však dokázala domluvit s odbory na restrukturalizačním plánu.

Nedošlo díky němu k masivnímu propouštění v řádu desítek tisíc zaměstnanců, s jakým firma počítala. Místo toho se KarstadtQuelle zaměřila na snižování nákladů a prodej svých aktiv.

Včera společnost, která byla svého času největší německou sítí obchodů a druhý největší zásilkový obchod Evropy, zveřejnila výsledky svého podnikání za minulý rok. Stále v červených číslech, přesto pozitivní. I tak se lze dívat na čistou ztrátu 316,5 milionů euro za rok 2005.

Obchody na prodej

V rámci restrukturalizačního plánu se společnost KarstadtQuelle uchýlila k prodeji svého majetku v hodnotě 3,7 miliardy euro.

Mezi prodané nemovitosti patří 85 obchodních domů, 29 parkovišť, 12 sportovních prodejen, 15 kancelářských budov a dalších 33 budov.

Včerejšímu miliardovému obchodu předcházel prodej sedmdesáti pěti obchodů v srpnu loňského roku. Přitom ještě v roce 2004 čítala síť firmy 181 obchodních domů a na 300 specializovaných obchodů.

Foto: Quelle

Novým majitelem nemovitostí je konsorcium, v němž má 49 procent investiční banka Goldman Sachs a 51 procent právě firma KarstadtQuelle. Nabízí se otázka, proč vlastně německý obchodník prodal aktiva "sám sobě".

"Na tomto postupu není nic nestandardního. I z toho důvodu, že se obchodu účastní renomovaná a silná banka jakou je Goldman Sachs," řekl pro deník Aktuálně.cz Jan Schiesser ze společnosti Atlantik.

"Dokážu si například představit, že firma potřebuje rychle peníze z prodaného majetku. Proto vytvoří konsorcium, ve kterém se spojí se silnou bankou, která tento majetek zaplatí. Ten je pak postupně rozprodáván skutečným zájemcům," uvádí jako hypotetické vysvětlení Jan Schiesser.

Budoucnost: Německo a zásilková služba

V současnosti jde firma svojí obchodní strategií takříkajíc proti proudu. Zatímco ostatní korporace hledají nové příležitosti a zisky v zahraničí a na neobsazených trzích, KarstadtQuelle se zaměřila na svůj domácí, německý trh. Přibližně polovinu svých příjmů získává ze svých zásilkových prodejů po celé Evropě.

Podle šéfa Thomase Middelhoffa se firma chce věnovat oživení prodejů dobírkovou formou. Jelikož však příjmy z katalogového způsobu prodeje celkově klesají, vidí Middelhoff šanci i v internetu jako alternativě ke katalogům.

 "Jsme na cestě stát se znovu úplně normální firmou. V roce 2004 jsme bojovali o přežití," komentoval situaci firmy její generální ředitel Thomas Middelhoff.

I nadále tak budou zákazníci dostávat do svých schránek legendární katalogy Quelle a Neckermann. Obě tyto značky katalogů totiž patří firmě KarstadtQuelle.

 

Právě se děje

Další zprávy