"Pouze zhruba sto dvacet poslanců bylo pro přijetí návrhu," uvedl český zástupce v europarlamentu Jan Březina z KDU-ČSL.
Nejdříve se poslanci pokusili získat čas tím, že by návrh vrátili do dopravní výboru, který se nebyl schopný shodnout na pozměňovacích návrzích a předložil plénu původní verzi Evropské komise. To neprošlo a vzápětí smetli poslanci návrh ze stolu zcela.
Podle vize komise by provozovatelům terminálů skončil monopol na manipulaci s náklady a přepravci by si mohli vybírat dodavatele pro vykládku a nakládku lodí.
"Nikdo nesmí ignorovat dopad, který by tato legislativa měla na zaměstnanost a kvalitu a bezpečnost práce," uvedli odboráři z Evropské federace přepravních zaměstnanců, která sdružuje na 2,5 milionu dělníků z 39 států Evropy.
Od minulého týdne stávkovali dělníci v řadě přístavů Evropy, včetně největších, jako jsou Rotterdam, Antverpy či Hamburk. V pondělí pak tisíce z nich vyrazily do štrasburských ulic a zaútočily i na budovu EP. Policie je nakonec musela rozehnat slzným plynem a vodními děly.
"Tyto akce podle mého mnohé poslance ovlivnily. A návrh i proto neprošel," míní Březina, který novou legislativu podpořil.
Jaromír Kohlíček, europoslanec z KSČM a člen dopravního výboru, se staví na stranu protestujících. "O návrhu panovala vzácná shoda. Proti byly odbory i vlády. Největším problémem je, že vybudování infrastruktury v přístavech je velmi dlouhodobá investice a nelze proto na ni zcela uplatňovat pravidla volného trhu."
Komisař pro dopravu Jacques Barrot po hlasování vyjádřil politování, že parlament nepřihlédl k pozměňovacím návrhům, které vycházely vstříc obavám ze sociálních dopadů. Z rozhodnutí sněmovny míní vyvodit důsledky, ale "nelze ztratit ze zřetele cíl pomoci evropským přístavům v růstu konkurenceschopnosti a vytváření pracovních příležitostí", citovala komisaře ČTK. EU potřebuje jasná pravidla pro přístavní poplatky, využití infrastruktury či uplatnění státní pomoci. Přes přístavy proudí 90 procent evropského vývozu a dovozu.