Počítá s tím návrh zákona vypracovaný populistickou Sebeobranou, která se před týdnem stala součástí vládní koalice.
"Naším cílem je především srovnání tempa rozvoje malých a středních obchodů s těmi velkými," uvedl poslanec Sebeobrany Waldemar Nowakowski. Zatím se totiž podle něj rychleji rozvíjejí hypermarkety.
Na to doplácejí malí a střední obchodníci, kterým klesají tržby. "Nové hypermarkety, zejména ty zahraniční, se nezamlouvají ani lokálním producentům," míní Nowakowski.
Proti návrhu zákona z dílny Sebeobrany se ale staví opoziční liberální Občanská platforma (PO). "Zákon porušuje ústavu, zásady volného trhu a omezuje vlastnické právo," poznamenal její poslanec Adam Szejnfeld. V parlamentu chce proto PO hlasovat proti.
Hypermarkety patří k vděčným tématům polských politiků. Loni vyvolala velký rozruch tehdejší ministryně financí Teresa Lubińská, která v rozhovoru pro prestižní ekonomický deník Financial Times uvedla, že hypermarkety nejsou typem investic, o které chce Polsko usilovat.
V přepočtu na obyvatele má přitom Polsko nejmenší hustotu hypermarketů ve střední Evropě.
Podle únorové zprávy společností GfK Praha a Incoma Research mají v Česku hypermarkety, supermarkety a diskontní prodejny asi šedesátiprocentní podíl na maloobchodních tržbách. V Polsku naopak 63 procent tržeb připadá malým prodejnám.