Vídeň - Šrotovné v Rakousku se vyčerpalo už po třech měsících a jednom týdnu. Akce tedy podle agentury APA skončila dřív, než se předpokládalo. Šrotovné začalo 1. dubna a podle očekávání ministerstva hospodářství mělo trvat do srpna.
O přidělení prémie 1500 eur na pořízení nového osobního vozu požádalo 30 tisíc Rakušanů. Státní rozpočet tak šrotovné přišlo na 45 milionů eur (asi 1,15 miliardy korun).
Kvůli náporu žadatelů požadují autokluby ARBÖ a ÖAMTC její prodloužení. Ministerstvo hospodářství to ale odmítlo. Rozšíření programu by podle něj "nebylo smysluplné". Navíc na další šrotovné chybějí v rozpočtu peníze, uvedla mluvčí ministerstva.
V Rakousku se příspěvek oficiálně jmenuje "ekoprémie". Při pořízení nového osobního vozu ji dostávali lidé za své staré auto, které vyjelo na silnice před 1. lednem 1996.
Pro rakouského ministra hospodářství Reinholda Mitterlehnera zaznamenala ekoprémie "celkově úspěch". V prohlášení uvedl, že v době krize podpořila výrobce, prodejce i kupující a zajistila pracovní místa. Navíc prý šlo o "akci velmi přátelskou k životnímu prostředí". Ochránci přírody naopak poukazují na vysokou zátěž, kterou pro okolí výroba nových vozů představuje.
Šrotovné se brzy vyčerpá i v Německu
Příspěvek vyplácejí i další státy. Podle dostupných údajů nyní funguje ve 12 zemích Evropy. Německo na něj původně chtělo dát 1,5 miliardy eur, nakonec schválilo pět miliard. Také tato částka se ale už brzy vyčerpá. Šrotovné se vyplácí i na Slovensku či v Británii.
Sousední Slovensko má již za sebou dvě vlny šrotovného a o třetí se zatím neuvažuje. Od března 2009 bylo díky příspěvku 1500 eur sešrotováno na Slovensku 22 tisíc automobilů . Zhruba stejný počet aut starších deseti let se zlikvidoval během druhé vlny začátkem dubna, kdy se peníze (1000 eur na auto) vyčerpaly za devět dní.
Se šrotovným počítá také protikrizový balíček, schválený poslanci a senátoři v České republice. Prezident republiky Václav Klaus ho ale tentio týden vetoval. Podle něj je diskriminační.
Parlament v Česku nicméně zatím jen vytvořil legislativní podmínky pro možné zavedení šrotovného, o jeho skutečném spuštění rozhodne až vláda po předčasných volbách. Zastáncem šrotovného je zejména ČSSD.
Blogeři o šrotovném: Pomoc v recesi, nebo populismus? |
O 10 tisíc přihlášených aut více než loni
V dubnu, tedy prvním měsíci rakouského šrotovného, stoupl prodej vozů proti loňsku o 12,8 procenta. V březnu byl přitom o 11,5 procenta nižší než před rokem. V květnu byl efekt příspěvků slabší - nárůst prodeje činil 4,8 procenta. Čísla za červen zatím nejsou k dispozici.
Od dubna bylo v Rakousku přihlášeno kolem 105 tisíc nových aut. Ve srovnání s loňskem je to asi o 10 tisíc víc.
Mluvčí automobilek v Rakousku se shodují na tom, že šrotovné prodej aut oživilo. Podpořilo hlavně odbyt malých vozů. Mluvčí koncernu Porsche Austria Hermann Becker věří, že by se automobilová branže neměla do nouze dostat ani po doběhnutí ekoprémie. Podotkl ale, že to bude záviset na celkové kondici hospodářství.
Šrotovné má i své kritiky. Podle mluvčího rakouského dopravního klubu VCÖ Christiana Gratzera státní příspěvek strukturální problémy automobilového průmyslu rozhodně nevyřeší. Ani stát prý nedokáže zabránit tomu, aby některé firmy trh nevyklidily. Podle VCÖ je šrotovné jen akcí, "která daňové poplatníky stála peníze a jinak nic".
Podívejte se, na jaká auta možná dostanete šrotovné v Česku: