Zatímco ještě v devadesátých letech byl tento den "posvátným" pro všechny profesionální prodejce i organizátory ohňostrojů, vše se změnilo po 11. září roku 2001.
Tento den znamenal zavádění přísných bezpečnostních opatření, regulí a omezení. Náklady ohňostrojových producentů se tak neúměrně zvýšily.
Kromě toho se o dalších 30 až 50 procent zvýšily ceny pyrotechniky a náklady na její pořízení, uvedl server Advertising Age.
Podívaná za hříšné peníze
"Dnes je mnohem těžší pořídit pyrotechnické zboží, dopravit ho a uskladnit, nemluvě o celé organizaci a zajištění techniků, kteří ty krásné rachejtle odpálí. Bezpečnostní opatření všechny tyto procedury velmi prodražují," stěžuje si Jim Souza, šéf firmy Pyro Spectaculars, která se zabývá ohňostroji.
A tak mnoho i velkých firem ustupuje od svých tradic a nepořádají výroční ohňostroje, a to ani na Den nezávislosti. Jsou však výjimky, které si na své tradice nedají sáhnout.
Jednou z nich je obchodní řetězec Macy´s. Tento rok to bude jeho již třicátý výroční show v New Yorku. Přesto i takto velká firma hledá partnery, kteří by se na velkolepé podívané finančně podíleli.
"Ať už budou náklady jakékoli, my najdeme způsob, jak celou akci uspořádat," sliboval Martine Reardon, viceprezident firmy Macy´s.
Nedají na rachejtle dopustit
Jsou i další firmy, které se svých ohňostrojů nevzdají, ať už náklady budou růst a bezpečnostní překážky budou jakékoli.
Takovou je Walt Disney a její zábavní park Disneyland. Její každovečerní show s ohňostrojem, zvaná "Polibek na rozloučenou", uzavírá celodenní maratón atrakcí a představení.
"Ohňostroj je jedinečnou a nenahraditelnou atrakcí, která k Disneylandu patří," řekl Craig Dezern, mluvčí parku.
Neocenitelnou službu konají i provozovatelům stadionů a sportovním týmům.
"Nic nepodpoří prodej lístků na sportovní utkání tak, jako příslib pěkného bengálu," tvrdí Andy Dolich, obchodní ředitel basketbalového týmu Memphis Grizzlies, který hraje v NBA.
Na zahradě nejlevněji
Na druhou stranu s tím, jak rostou náklady na profesionální světelnou show, a tedy klesá jejich počet, rapidně rostou prodeje "domácí" pyrotechniky. Když už představení nepřipraví bohatá firma, udělají si Američané ohňostroj alespoň sami doma na zahradě.
Podle Americké pyrotechnické asociace (APA) v období let 2000 až 2005 poklesl prodej profesionální pyrotechniky téměř o padesát procent. Naopak výrobky určené přímo spotřebitelům zaznamenaly růst o sto padesát procent.