Na právě začínající aeroshow v britském Farnborough to potvrdil Christian Streiff, nový šéf společnosti Airbus. Tím se náklady na vývoj letadla bezmála zdvojnásobily, původně měl stát necelých šest miliard.
Dnes se ještě čeká oznámení evropských vlád - konkrétně Francie, Británie, Německa a Španělska - jakými dotacemi se budou podílet na novém letounu. To by mohlo oživit dlouhotrvající spor mezi Evropou a Spojenými státy o podpory pro výrobce letadel, kdy si obě strany navzájem vyčítají subvence pro Airbus i Boeing.
Nejdříve měl být nový letoun jen vylepšenou verzí původního A330, nicméně tvrdá konkurence ze strany amerického Boeingu donutila evropský koncern přijít se zcela novou řadou letadel. První letadla by měla být dodána okolo roku 2012, píše agentura Reuters.
"Přijdeme s úplně novým designem, letadlo bude mít extraširoký trup. Půjde tedy o letadlo vytvořené bez kompromisů a za využití veškeré dostupné moderní technologie," uvedl Streiff.
Novinka od Airbusu, jejíž přesné technické parametry by měly být známy na podzim tohoto roku, má být přímým soupeřem superúspěšných výrobků Boeingu s čísly 777 a 787. Druhý z nich, tak zvaný Dreamliner, vstoupí na trh za dva roky. Náklady na jeho vývoj Boeing úzkostlivě tají, ale v průmyslových kruzích se hovoří o devíti miliardách.
Od A350 si evropský výrobce slibuje, že se opět vrátí na výsluní civilního letectví. Po pět let se mu dařilo porážet amerického konkurenta v počtu objednávek. Nicméně letos si Boeing udržuje podstatný odstup. Za první pololetí si zákazníci objednali 117 airbusů. To je jen čtvrtina počtu, který si připsal Boeing.
"A350 je velmi silný produkt, který posílí naši pozici na trhu," slibuje si Tom Williams, viceprezident Airbusu. Nicméně připustil, že jedné kategorii Dreamlineru nemohou konkurovat, jde o letoun s maximálně 200 sedadly. A350 jich bude mít nejméně 250.
Airbus se na leteckém svátku ve Farnborough, jedné z nejvýznamnějších událostí letošního roku pro letecký průmysl, snaží ujistit své zákazníky, že jeho služby jsou pro ně nadále přínosem. V nedávné době jej totiž zasáhl skandál okolo superjumba A380.
Společnost totiž oznámila, že se dodávky podstatně zpozdí, přitom první komerční let se měl uskutečnit již letos. Navíc v této chvíli již bývalí šefové čelí podezření, že tuto informaci zneužili při obchodování s akciemi.
Streiff dnes potvrdil, že firma prověří celý dodavatelský systém při výrobě superjumba a svým zákazníkům dodá nový rozvrh dodávek, jak nejdříve to bude možné.