Motorola šlape Nokii na paty

Adam Junek
20. 7. 2006 12:45
Helsinki - Ještě nikdy nedýchala americká Motorola tak zblízka svému finskému arcirivalovi Nokii na záda. Uvnitř: ROZDĚLENÍ TRHU
Foto: Aktuálně.cz

A jestli se jí podaří udržet tak raketový růst jako v posledním čtvrtletí, bude dosud jednoznačně první místo Nokie na trhu mobilních telefonů podstatně ohroženo.

Motorola oznámila, že její tržby v uplynulém čtvrtletí poskočily o bezmála 30 procent na 10,9 miliardy dolarů a čistý zisk se zvedl o 45 procent na 1,4 milardy. Nejdůležitější pro Motorolu pak je, že prodej jejích mobilních telefonů se vyšplhal na 52 milionů, což je o 53 procent více než před rokem a o více než dvanáct procent před prvním čtvrtletím letošního roku.

Nokia si stále s přehledem udržela první místo s 80 miliony prodaných mobilů, ale růst oproti minulému čtvrtletí nebyl ani sedm procent a v meziročním srovnání si Nokia polepšila o třetinu.

Infobox

DĚLENÍ MOBILNÍHO KOLÁČE

Společnost Podíl na trhu (v %) Nokia

34

Motorola

22

Samsung

7,9

LG Elctronics

6,9

Sony Ericsson

5,9

To jí zajistilo růst tržeb o necelé dvě miliardy eur na 9,8 miliardy. Zisk se vylepšil o 43 procent.

Podle prodejů si tak dva rivalové dělí více než polovinu trhu, kdy Nokia ovládá 34 procent a Motorola 22 procent. Dohnala tak náskok většího rivala, kdy rozdíl mezi nimi byl v minilém čtvrtletí 13 procentních bodů.

Čím si Motorola získala zákazníky? Především designovými telefony, jako je model RAZR, ultratenký a lehký a tím pádem stylový. Od uvedení na trh už společnost prodala 50 milionů těchto telefonů. Čeká se proto, že v nejbližší době - možná už na nadcházejícím setkání s analytiky - uvede novinku RAZR II, který bude ještě víc lákat na dokonalý tvar a "cool" styl.

Nokii právě takovýto úspěch chybí. Nicméně analytici se shodují, že pro Motorolu bude velmi těžké finského rivala, jehož cílem je si ukousnout dvě pětiny z koláče trhu mobilních telefonů, dohnat.

"Nokia mnohem dříve vtrhla na trh s telefony třetí generace s obrovskou pamětí. Motorola to bude muset ještě dokázat, že umí vyrobit i velmi funkční telefon třetí generace," citoval BusinessWeek-online analytika Matthewa Hoffmana z firmy Cowan & Co.

Foto: Aktuálně.cz

Kromě toho byla Nokia napřed i v objevování nových trhů. Největší potenciál mají totiž rychle se rozvíjejícíc ekonomiky - jako Latinská Amerika nebo asijské země a také řada států afrického kontinentu.

Na ty Motorola dorazila později a i když se jí daří se čím dál tím víc na nich prosazovat, Nokia tam drží až polovinu trhu.

A kdo koho nakonec porazí? Ten, kdo trh vysloveně zavalí novinkami, které "každý musí mít". "Musíte být schopni přinést tak 30 až 40 telefonů ročně na rozvíjející se trhy. Pak máte vyhráno," míní analytik společnosti Forrester Charles Glovin.

 

Právě se děje

Další zprávy