Oznámila to mluvčí MD Marcela Žižková. Dohromady tak šlo na české silnice a dálnice z EU téměř 11 miliard Kč.
"Poslední dosud nevyužitou miliardu ze strukturálních fondů začneme postupně využívat letos a celou ji vyčerpáme v následujících letech," řekla mluvčí.
Bilance čerpání peněz určených na dopravu svědčí podle ní o tom, že je Česko připraveno pro maximální využití evropské finanční podpory i v následujících letech. V příštím programovacím období EU by mělo na české silnice a železnice jít téměř dvacet miliard korun ročně.
Fond soudržnosti podpořil poslední dopravní projekt loni v prosinci, kdy EU schválila čerpání peněz na optimalizaci trati Plzeň - Stříbro. Z fondu šlo do české infrastruktury 355 milionů eur (asi deset miliard korun).
"Spolu s prostředky schválenými před současným programovacím obdobím unie tak jde zhruba o 615 milionů eur (přes 17 miliard korun), které směřovaly z EU na české silnice a železnice," řekl Žižková.
Ze strukturálních fondů pro dopravu Česko zatím vyčerpalo 1,819 miliardy korun, což představuje 58 procent z přidělené částky. Čerpání dosud nevyužitých peněz má být schváleno do října letošního roku.
Resort dopravy podporuje zejména velké infrastrukturní projekty, které se budují několik let. "Na projekty, které schválíme v letošním roce, tak budeme čerpat peníze ještě v roce 2008," vysvětlila mluvčí.
K plnému vyčerpaní podpory ze strukturálních fondů napomáhá to, že předkladateli většiny projektů jsou specializované organizace zřízené českým státem pro správu a investice na dopravní infrastruktuře.
Jde například o Ředitelství silnic a dálnic, Správu železniční dopravní cesty apod.