Výrobce luxusních šperků ohlásil růst osmi procent v čistém příjmu, jen za první tři měsíce roku dosáhl na 43 milionů dolarů, tedy téměř jednu miliardu korun.
Celý obor luxusního zboží prochází obdobím znovuoživení. Po hubených letech počátku 21. století se rok 2005 vyznačoval nebývalým zájmem o značky Louis Vuitton, Cartier, Dior či Tiffany. A podobný trend pozorují prodejci i v prvním čtvrtletí tohoto roku.
Zájem o nejdražší skupinu výrobků je znát především na trzích Číny, Indie a Ruska. Vzniká zde totiž silná horní třída bohatých občanů, kteří si rádi dopřejí luxus.
Infobox
Historie společnosti Tiffany
- Společně s Johnem Youngem založil Charles Lewis Tiffany v New Yorku firmu Tiffany & Young v roce 1837
- Po šestnácti letech přebírá Tiffany vládu nad firmou a přejmenovává ji na Tiffany & Co.
- První katalog produktů "Blue Book" je vydán v roce 1845 a je vydáván dodnes
- V roce 1940 zakládá společnost svůj nejslavnější obchod na Páté Avenue
- Rok 1950 se nese ve znamená bestselleru "Snídaně u Tiffanyho" od Trumana Capota
- První londýnský obchod je otevřen v roce 1986
- Na japonský trh se firma dostává v roce 1996, kdy otvírá obchod v Tokiu
Čína je ostatně častým cílem expanze nadnárodních firem. Tiffany se zde chystá v roce 2006 otevřít dva nové obchody. Jeden v Pekingu, druhý v Šanghaji.
Drahé zlato? Tak zdražíme
Šperkařský průmysl však letos zažívá i krušné časy. Rostou ceny většiny komodit, které se užívají při tvorbě luxusních ozdob. Zlato dlouhodobě atakuje pětadvacetileté maximum, stříbro překonává hranice staré dvacet let.
A to se samozřejmě projevuje na nákladech firem, které se je pak snaží promítnout i do koncových cen šperků. To se firmě Tiffany povedlo, aniž by přišla o své zákazníky, a mohla díky tomu oznámit i růst tržeb na 539 milionů dolarů (téměř 12 miliard korun).
Se zisky vzhůru
I největším konkurentům americké společnosti Tiffany se začátek roku vyvedl. Firma Nordstrom zvýšila svůj zisk o 26 procent, šestnáct procent více vydělal Zale.
Neuvěřitelný nárůst 500 procent si připsala společnost Saks. Její raketový zisk byl však způsoben především prodejem některých obchodů.
Přeceněné diamanty
Obchod s diamanty se musel v prvním čtvrtletí vypořádat i se skandálem, který se vynořil na samém konci roku 2005. Americký gemologický ústav, který hodnotí kvalitu a cenu diamantů pro dealery a klenotnictví, byl zastíněn mrakem úplatkářství.
Někteří ze zaměstnanců byli obviněni z přijímání úplatků, za které pak nadhodnocovali ceny diamantů. Ústav zaměstnává 700 pracovníků a mimo jiné připravuje i posudky na diamanty společnosti Tiffany.