Herzogenaurach - Naše babičky i maminky krabice od bot schraňovaly málem jako vzácnost. Ukládaly do nich momentálně nepotřebné oblečení po odrostlých dětech, krabice posloužily třeba i jako obal na vánoční cukroví. Teď se zdá, že jejich éra pomalu končí a tradiční kartonové krabice na boty se brzy stanou minulostí.
Puma, třetí největší výrobce sportovního zboží na světě, bude od příštího roku balit boty do kukuřičných tašek.
Tašku z kukuřičného škrobu, kterou navrhnul Yves Behar, bude možné využít opakovaně. Tím společnost podle svých slov ušetří až 8.500 tun papíru. Puma se chce zbavit také plastových přebalů a tašek.
Puma očekává o 60 procent nižší spotřebu vody a energie. Sníží se údajně také částka za přepravu bot, protože jejich balení bude mít mnohem nižší hmotnost.¨
"Neočekáváme, že k úspoře dojde v krátkodobém výhledu, v dlouhodobém však ano," uvedl pro agenturu Reuters ředitel společnosti Jochen Zeitz. Dodal, že doufá, že ostatní společnosti budou Pumu v zájmu udržitelného rozvoje následovat.
Své snažení uvedl podle agentury do souvislosti s nedávným kodaňským summitem, kde podle něj došlo k nepříliš ambiciózní dohodě. "Nemůžeme čekat na vlády, směr musí určovat soukromé společnosti," dodal Zeitz.
Adidas zůstane věrný krabicím
Při prosazování kukuřičných tašek však Puma přišla již minimálně o jednoho souputníka: "Na boty budeme i nadále používat krabice," uvedla pro Aktuálně.cz Kirsten Kecková ze společnosti Adidas. "Převážná většina z nich je vyrobena z recyklovaného materiálu. Rovněž tisková barva, kterou na krabicích používáme, je velmi snadno biologicky rozložitelná," dodala Kecková.
Přestože v oblasti balení výrobků Adidas žádné změny nechystá, plány, jak být šetrnější k životnímu prostředí, má také:
"Do roku 2015 jsme si stanovili ambiciózní cíl. Chceme snížit spotřebu energie o 20%, snížit emise uhlíku o 30%, produkci odpadů o 25% a spotřebu vody o 50% na jednoho zaměstance," uvedla Kecková.