"Kmotr" Benetton zachraňuje podnik

Dušan Klimeš
16. 5. 2006 0:00
Milán - Benetton je zas v kurzu. Alespoň podle nejnovějších výsledků, které společnost zveřejnila. Jde však o skutečné "znovuzrození" upadající značky?

Firma se totiž delší dobu potýkala s poklesem a nejistotou ohledně provozního a čistého zisku. Negativní vývoj dokonce dotlačil jejího zakladatele Luciana Benettona, aby se vrátil do vedení firmy poté, co již odešel do důchodu.

"Velký návrat" se uskutečnil právě před rokem. Zaslouženého odpočinku si tak Benetton užíval pouhé dva roky.

A zdá se, že zkušenému matadorovi oděvního průmyslu se daří. Výsledky roku 2005 ukázaly znovu nárůst tržeb i čistého zisku.

Foto: Benetton Group

První čtvrtletí roku 2006 se drží linie započaté v loňském roce. Čistý zisk sice klesl z 27 na 24 milionů euro, je však plně v mantinelech očekávání hlavních akcionářů. K tomu firma dosáhla  růstu v tržbách téměř devět procent.

Podle šéfa Luciana Benettona jsou předzvěstí, že letošek bude pro jeho firmu velmi úspěšným rokem a výsledky za celý rok převýší i rok minulý.

"Výsledky mi dovolují potvrdit, co jsem řekl již dříve. V roce 2006 můžeme čekat nárůst tržeb doprovázený čistou marží ve výši 6,5 procenta," řekl šéf Benettonu.

Infobox

Luciano Benetton - vůdce rodinného klanu i firmy

  • V sobotu oslavil Luciano své 71. narozeniny
  • Ve svých deseti letech přišel o otce
  • Své štěstí zkoušel i v politice - mezi léty 1992 - 1994 zvolen italským senátorem
  • Časopisem Forbes byl letos vyhlášen jako 292. nejbohatší muž světa
  • se svojí ženou Marií Teresou Maestri má tři syny a jednu dceru. Nejstaršímu Maurovi je 44 let, nejmladšímu Roccovi 37

 

Benetton už nejsou jen svetříky

Italská rodina Benettonů ale už dávno nevydělává jenom na prodeji pestrobarevné konfekce. Na konci dubna rozhodlo představenstvo firmy Autostrade, že povolí fúzi s firmou Abertis.

Obchodem v hodnotě 25 miliard euro vznikne největší provozovatel placených silnic na světě. A hlavním akcionářem Autostrade je právě rodina Benettonů.

Kromě toho vlastní italská dynastie i síť restauračních zařízení Autogrill, která obslouží 720 milionů zákazníků ročně a působí na dálnicích a letištích v patnácti zemích.

A konečně prestiž celé společnosti dodávalo i to, že do roku 2001 jezdila pod jejich jménem i stáj největší a nejznámější automobilové soutěže Formule 1.

Foto: Benetton Group

Místo kola pletací stroj

Příběh rodinné firmy Benetton je jako vystřižený z učebnice "Jak se stát slavným a bohatým". Vše začalo v roce 1955.

Když bylo Lucianu Benettovi 20 let, prodal kolo svého mladšího bratra a koupil si použitý pletací stroj a do místních obchodů začal dodávat pestrobarevné svetry, které v té době byly "novinkou".

Jelikož se mu byznys slušně rozjel, přizval ke spolupráci i své sourozence. V roce 1963 otevřeli svůj první obchod ve městě Belluno, o dva roky později v Paříži.

Svého věhlasu dosáhla firma tím, že v sedmdesátých letech nabídla barevné kreace na do té doby jednobarevných svetrech.

Osmdesátá léta jí přinesla ekonomický úspěch, neboť jako jedna z prvních se zaměřila na franchising a podařilo se jí tak rychle a efektivně expandovat do celé Evropy.

A konečně léta devadesátá se nesla ve znamení kontroverzních reklamních kampaní, které pro Benettony vytvářel známý fotograf Oliviero Toscani.

Foto: Benetton Group

Kam kráčíte, Benettoni?

Dnes však firma trpí "ztrátou identity". Zákazníci její výrobky již neřadí mezi luxusní značky, nepatří však ani mezi levnou konfekci a nové zákazníky tak láká těžko.

Tomu zkouší Benetton zabránit neustálým rozšiřováním sortimentu o nové značky. V současnosti do jejího portfolia patří především United Colors of Benetton, Sisley, Playlife a Killer Loop.

Podle staronového šéfa firmy je ale nutné, aby konglomerát přestal trvat na zaběhlých a dnes již nefungujících tradicích, jako je vydávání pouhých dvou kolekcí ročně.

Pokud se chtějí udržet mezi nejlepšími, musí inovovat mnohem častěji a flexibilněji se přizpůsobovat požadavkům trhu, ale hlavně módy.

 

Právě se děje

Další zprávy