EK: Kamionový gigant může vzniknout

ČTK
21. 12. 2006 9:15
Brusel - O krůček blíž je německá firma MAN k úplnému převzetí švédské Scania. Evropská komise jí dala zelenou.
Německý výrobce nákladních vozů MAN AG 16. listopadu oficiálně zveřejnil svoji nabídku na odkup akcií švédského konkurenta Scania AB. Scania spolu se svým velkým akcionářem Investor AB doposud nabídku na převzetí v hodnotě 10,3 miliardy eur odmítala s tím, že je příliš nízká. Spojením obou firem by vznikl jeden z největších výrobců nákladních vozů na světě.
Německý výrobce nákladních vozů MAN AG 16. listopadu oficiálně zveřejnil svoji nabídku na odkup akcií švédského konkurenta Scania AB. Scania spolu se svým velkým akcionářem Investor AB doposud nabídku na převzetí v hodnotě 10,3 miliardy eur odmítala s tím, že je příliš nízká. Spojením obou firem by vznikl jeden z největších výrobců nákladních vozů na světě. | Foto: Reuters

Spojením obou firem by vznikl největší výrobce nákladních automobilů v Evropě. Komise nestanovila žádné podmínky, takže Němcům v dokončení kontraktu nic nebrání. Obchod by měl mít hodnotu 10,3 miliard eur, tedy asi 282 miliard korun. 

Nabídka společnosti MAN je ale nepřátelská a Scania se jí brání. Největší akcionář Scanie, švédská společnost Investor AB, považuje nabídku Němců za příliš nízkou a stejný názor má i správní rada švédské firmy.

Profesionální řidiči by raději měli jezdit se zataženými okénky.
Profesionální řidiči by raději měli jezdit se zataženými okénky. | Foto: Scania

Konkurence přetrvá

"Komise je spokojena, že konkurence u cen i technologií zůstane na trhu nákladních automobilů i do budoucna silná," řekla komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.

Komise zkoumala hlavně dopady fúze na trh městských autobusů ve Švédsku, meziměstských autobusů a autokarů ve Španělsku a Portugalsku, a na trh tahačů v Rakousku. Žádný tento trh není podle názoru ohrožen, protože všude je dostatečná konkurence. Spojení firem Scania a MAM tak nebude mít možnost nekontrolovaně zvyšovat ceny.

MAN ale minulý týden oznámil, že dá akcionářům na posouzení nabídky více času. Původně chtěl, aby držitelé akcií stanovisko řekli do 11. prosince, nyní ale nabídku prodloužil do konce ledna. Pokud se Němcům podaří jejich záměr prosadit, vzniknul by třetí největší výrobce nákladních automobilů na světě.

Foto: Scania

Nabídka proti

Šéf Scanie Leif Ostling řekl, že jeho podnik ještě zvažuje obranu, která počítá s podáním protinabídky na převzetí německé firmy. Nadšena není ani vláda a premiér Fredrik Reinfeldt už dal najevo, že by byl nejraději, kdyby Scania zůstala ve švédských rukou.

Komise uvedla, že spojením obou firem se nenaruší hospodářská soutěž. Nový podnik totiž bude mít v Evropě pořád ještě dost silnou konkurenci. K té patří DaimlerChrysler, Volvo, DAF nebo Iveco. Posledně jmenovaný podnik je ze skupiny Fiat.

 

Právě se děje

Další zprávy