Mladá Boleslav/Peking - Největší exportní trh mladoboleslavské Škody výrazně omezí odbyt osobních aut.
Hlavní město Číny Peking totiž příští rok sníží výdej nových poznávacích značek na pouhých 240 tisíc, což podle čínských obchodníků omezí prodej aut ve městě o polovinu - z 800 tisíc v roce 2010 na 400 tisíc v roce 2011.
"Škoda Auto zmiňované opatření zaznamenala a v tuto chvíli očekává další upřesnění," sdělil Aktuálně.cz mluvčí Škody Rudolf Dreithaler. "Omezení pro město Peking platí pro všechny výrobce stejně a my se s ním, stejně jako naši konkurenti, budeme vyrovnávat," dodal.
Škoda: Budeme se s tím muset vyrovnat
Peking byl přitom dosud mezi autoprodejci považovaný za zlatý důl - od roku 2005 tam vzrostl počet aut o 85 procent na dnešních asi 4,8 milionů. Omezením teď ale udělal západním automobilkám hojícím se v Číně z dopadů recese čáru přes rozpočet.
Peking navíc podle expertů mohou brzy následovat i další čínská velkoměsta sužovaná dusivými oblaky smogu, špatnou dopravní infrastrukturou a nedostatkem míst k parkování.
V boji proti rostoucí cenové bublině navíc Čína zvedla o čtvrtinu procentního bodu úrokové sazby a o čtyři procenta také cenu pohonných hmot. Koncem roku 2010 navíc vypršely daňové úlevy na prodej aut do objemu motoru do 1,6 litru, které vloni vyhnaly prodej aut v Číně na 16,4 milionů aut, to je o 34 procenta.
Růst cen komodit a inflace navíc postihne nejvíc ceny vstupních surovin, na kterých je automobilový průmysl závislý - ocel, kovy i energie.
Všechna tato omezení ale nakonec mohou Škodovce v Číně paradoxně prospět. Může totiž dohnat náskok, který před ní má konkurence, hlavně největší „cizí" autovýrobce v Číně - koncern General Motors.
VW se omezení hodí, nestíhá totiž vyrábět
Celá skupina Volkswagen v Číně prodala do listopadu 2010 1,8 milionu vozů, to je o 38 procent víc než v roce 2009. Samotná Škoda prodala od ledna do listopadu zákazníkům v Číně 167000 vozů, čímž se pro ni Čína stala největším exportním trhem, upřesňuje mluvčí Škody.
Zatímco za první pololetí 2010 Škodě vzrostl prodej meziročně celkově o 15 procent, v Číně jí prodej vzrostl o 83 procent.
Volkswagen i Škoda tím ale zároveň narazily na hranici, kterou nemůžou bez nových továren v Číně překročit.
"Příštích 24 měsíců pro nás bude náročných, protože máme jistá omezení v produkci," řekl koncem prosince na konferenci autoprůmyslu v čínském Kuang-čou Soh Weiming, ředitel Volkswagenu v Číně.
Trh v Číně poroste i bez Pekingu
Aby nasytil poptávku, musí VW podle Soha v Číně do roku 2015 investovat 10,6 miliardy eur a ke stávajícím devíti továrnám přistavět dvě. Tím zvýší produkci o tři miliony aut ročně. Jednou z těchto nových továren má být právě provoz na výrobu Škody Yeti, který má roku 2013 spustit v Šanghaji.
"Náš předpoklad, že čínský automobilový trh i v příštích letech poroste, nadále trvá," ujišťuje mluvčí Dreithaler .
Volkswagen podle agentury Bloomberg odhadoval před oznámením omezení v Pekingu růst prodeje v roce 2011 o 15 procent, Toyota o 13 procent, GM o 15 a Nissan o 17 procent. Naproti tomu Hyundai čekala zvýšení prodej v Číně jen o 2,9 procenta.
Například server Business Insider ale upozorňuje, že boom automobilek v Číně může být příliš velký, a že akcie značek exponovaných v Číně a investičních fondů s nimi spojených, půjdou dolů. Akcie německých automobilek po oznámení omezení v Pekingu skutečně poklesly zhruba o pět procent.