Nechtějí totiž přijímat tyto přístoje k záručním opravám, protože vědí, že jim je BenQ Mobile neproplatí. Tím se ale dopouští protiprávního jednání, protože záruční opravy jednoduše vyřizovat musejí.
Důvodem problémů je bankrot německé divize BenQ Mobile, který postihne tři tisíce pracovních míst. Tuzemští telefonisté to ale pocítili již nyní. Mobily se značkou BenQ-Siemens je problém reklamovat.
Podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) má zákazník právo na záruční opravu, i když výrobce je ve fázi bankrotu či již definitivně zkrachoval.
"Prodávající je ze zákona odpovědný za vady prodané věci, je tedy povinen reklamaci přijmout a vyřídit," říká Martin Reisinger z SOS.
Záruka na sto procent
A tak prodejci mobilních telefonů musejí chtě nechtě přístroj k záruční opravě přijmou.
Do problémů se mohou dostat především uživatelé, kteří telefon BenQ-Siemens nekoupili od operátora, ale od nezávislého prodejce. Všichni tři mobilní operátoři totiž shodně tvrdí, že na svých prodejnách telefony přijímají a jejich opravu zajistí.
Podle Ivany Pickové z SOS by podobný přístup měli zvolit i ostatní prodejci mobilních telefonů.
"Pokud servisní opravna nedodrží zákonem o ochraně spotřebitele stanovenou maximální lhůtu 30 dní k opravě telefonu, může zákazník požadovat buď nový telefon, nebo může odstoupit od smlouvy," uvedla Picková.
Dodala, že jestliže podnikatel bude odmítat postupovat podle zákona, mohou na to lidé upozornit Českou obchodní inspekci.