Třetí největší japonská automobilka Honda Motor investuje více než miliardu dolarů do výstavby nových továren v Japonsku, Spojených státech a Kanadě.
Oznámil to dnes prezident a generální ředitel společnosti Takeo Fukui. Dodal, že celosvětový prodej Hondy by měl v roce
2010 stoupnout na více než 4,5 milionu vozů z loňských 3,4 milionu.
Nová továrna v USA bude stát 400 milionů dolarů a zahájí provoz v roce 2008. Závod bude mít kapacitu 200 tisíc vozů ročně a zaměstná více něž 1500 lidí. Přesnou polohu továrny Fukui neuvedl.
Honda dále investuje 140 milionů dolarů do nové kanadské továrny na výrobu 200 tisíc motorů ročně. Tato továrna zahájí provoz rovněž v roce 2008. V kanadském závodě, jenž bude ležet blízko současné továrny v provincii Ontario, získá práci zhruba 340 lidí.
V roce 2010 pak spustí provoz nová montážní továrna v Japonsku s roční kapacitou taktéž 200 tisíc vozů. Továrna za 640 milionů dolarů bude ležet nedaleko Tokia a bude mít 2200 zaměstnanců. Výrobní kapacita Hondy v Japonsku díky ní stoupne na 1,5 milionu vozů ročně ze současných 1,3, milionu.
Nejen továrny, ale i inovace
Fukui rovněž oznámil, že Honda uvede v roce 2009 na trh nový rodinný hybridní automobil s nízkou cenou, jehož roční prodej by měl dosáhnout 200 tisíc vozů. Hybridní vozy kombinují různé druhy pohonu, nejčastěji benzinový a elektrický, což umožňuje úsporu pohonných hmot.
Honda se snaží vyrábět své automobily přímo v místě poptávky. Firma v loňském roce prodala v Severní Americe zhruba 1,66 milionu vozů a vyrobila zde ve svých pěti továrnách 1,35 milionu automobilů, připomíná agentura Reuters.
Honda minulý měsíc oznámila, že ve čtvrtém finančním čtvrtletí více než zdvojnásobila provozní zisk díky silné poptávce v zahraničí, slabší domácí měně a jednorázovým účetním příjmům.
Korejci v Česku
S investicemi expandujících asijských automobilek má zkušenost i Česko. Dlouho diskutovaná, dlouho domlouvaná a málem zrušená investice v hodnotě dvaceti miliard však nakonec zřejmě proběhne.
Do Koreje dnes odlétá i vládní delegace vedená ministrem průmyslu Milanem Urbanem. Jejím hlavním a téměř jediným úkolem je definitivně podepsat smlouvu s firmou Hyundai o investici v České republice.
Předběžná smlouva byla podepsána již v březnu, slavnost "u základního kamene" měla proběhnout právě dnes. Jenže šéf a hlavní akcionář automobilky byl mezitím zatčen a obviněn z úplatkářství. Nad investicí se tak začaly stahovat mraky a panovaly pochyby o tom, zda nebude odložena či zrušena.
Nakonec vše probíhá dle improvizovaného plánu, kdy smlouva není podepsána v Česku, ale delegace odlétá do Koreje.