Detroit - Nejníže za posledních sedmadvacet let se propadly údaje o prodeji aut za loňský rok v USA. V zemi, kde je vlastnictví auta častější než vlastnictví automatické pračky, se za celý loňský rok prodalo 10,4 milionu osobních aut a lehkých užitkových vozů.
V porovnání s předcházejícím rokem to představuje pokles o 21 procent. Tlak krize, především rostoucí nezaměstnanost, Američany donutil, aby nákupy nových aut odložili na pozdější dobu.
Poté, co dva velcí američtí výrobci aut, General Motors a Chrysler, prošli bankrotem, ovládly americký trh zahraniční značky. Především ty z Asie. Podle ČTK především díky ceně bodoval jihokorejský Hyundai, jeho dceřiná společnost Kia i japonské Subaru.
Nižší poptávka se ale nevyhnula ani jim. Například Toyota hlásí za rok 2009 dvacetiprocentní pokles prodeje, přesto se jí v počtu prodaných vozů podařilo předstihnout dosavadní jedničku GM.
Jak upozornila agentura Reuters, na konci roku se však situace začala pomalu obracet. Například Ford, který je v USA výrobcem číslo dvě, zvýšil v prosinci v porovnání s předchozím rokem prodej o 33 procent, Toyota si polepšila o 32 procent.
Automobilky ze zlepšujících se výsledků předpovídají obrat k lepšímu roku, než byl ten minulý. Analytici však upozorňují, že úrovně let 2000 až 2007, kdy Američané nakoupili každý rok okolo 16 milionů vozů, zdaleka nedosáhne. Předpovídají, že prodeje v roce 2010 vystoupí maximálně na 12,5 milionu prodaných vozů.