Spolujízda v Česku se mění. Z Jízdomatu se stává byznys, přebírá ho miliardový BlaBlaCar

Jan Úšela Jan Úšela
13. 1. 2016 11:47
Desítky tisíc uživatelů služby, která konkuruje autobusům či vlakům, si musí zvykat na nového poskytovatele. Jízdomat od cestujících ani řidičů nic nevybírá, BlaBlaCar zřejmě postupně zavede částku za zprostředkování cesty. Naopak může do Česka přinést rozvoj spolujízd i do zahraničí. BlaBlaCaru pomohli velcí nadnárodní investoři, jeho dnešní cena se odhaduje na 1,4 miliardy euro.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Thinkstock

Praha – Desítky tisíc lidí, kteří v Česku hledají spolujízdu přes Jízdomat, si ode dneška musejí zvykat na nového provozovatele. Z největšího poskytovatele sdílených jízd, který začínal jako studentský nápad, se teď stává klasický byznys. Do projektu Jana Mittnera totiž vstoupil velký globální hráč, francouzský start-up BlaBlaCar. Cenu akvizice žádná ze stran nekomentovala.

Od dnešního rána už stránky Jízdomatu odkazují na český web BlaBlaCaru a jízdomatoví uživatelé už si jinou formou spolujízdy nesjednají. O změně je už dříve informoval e-mail od Jízdomatu. Podle Mittnera je důležité, že veškerá data je do nové aplikace, která je původní podobná, možné přenést jednoduše během tří kliknutí myší.

Jízdomat stejně jako BlaBlaCar páruje skrze webové stránky nebo mobilní aplikaci řidiče s volnými místy v autě s pasažéry jedoucími do stejné destinace. U Jízdomatu cenu určuje řidič, většinou se pohybuje do jedné koruny za kilometr.

BlaBlaCar ceny doporučuje a garantuje cenový strop, který je určený pro Česko. Uživatelé by se tedy neměli bát, že by měli s BlaBlaCar jezdit třeba za německé ceny. Na druhou stranu není zcela jasné, zda českým řidičům zaplatí třeba právě němečtí cestující ceny odpovídající německým nákladům za nákup benzinu či nafty. Podle česko-slovenského šéfa BlaBlaCaru Pavla Prouzy by v tom neměl být problém.

Zatím bez provizí

Oproti Jízdomatu si BlaBlaCar ve světě nechává za své služby platit. Provize za zprostředkování skrze mobilní aplikaci se pohybuje od deseti do maximálně dvaceti procent z ceny. V Česku je zatím zprostředkování zdarma. Podle Prouzy společnost zatím nepředpokládá, že službu v Česku a Slovensku zpoplatní.

V systému funguje hodnocení jednotlivých řidičů předchozími pasažéry, někdy doplněné i fotkou šoféra. Toto hodnocení se na BlaBlaCar přesune. Ženy, které by se bály sednout do auta s neznámým řidičem, si zase mohou vybrat ryze dámskou šoférku.

Jízdomat uspěl především mezi studenty, které zvláště nalákaly příznivé ceny konkurující tradičnějším vlakům nebo autobusům. Cestu Brno-Ostrava třeba jedna z řidiček aktuálně nabízí za 110 korun, zatímco u Student Agency vyjde od 165 do 200 korun a České dráhy si za stejnou trasu účtují 179 korun. Řidiči pak hlásí úspory díky spoluúčasti na placení paliva. Výhodou Jízdomatu navíc je, že domluva řidiče a cestujících je flexibilní a pasažéři tak mohou dorazit do libovolného cíle a ne pouze na nádraží.

Vstup BlaBlaCaru umožní Jízdomatu expandovat a podpořit projekt, který dosud žil hlavně na Facebooku a webu, o širší formy propagace. BlaBlaCar už v Česku služby nabízel dříve, chybělo mu ale místní zastoupení a především široká databáze klientů. To je právě hlavní tahák Jízdomatu. BlaBlaCar od něj převezme desítky tisíc uživatelů a rozšíří se i na Slovensko, kam již dříve Jízdomat expandoval koupí webu stopar.sk. Podle Prouzy se s jejich příchodem do Jízdomatu vylepší uživatelské rozhraní služby a posílí tým členské podpory operující z francouzské centrály.

25 milionů zákazníků

Na rozdíl od Jízdomatu je BlaBlaCar globálním byznysem srovnatelným třeba s alternativními taxislužbami typu Uber nebo Lyft. BlaBlaCar vznikl v roce 2006 ve Francii. V roce 2014 si ho všimly velké kapitálové fondy jako Index Ventures nebo Insight, které do něj nejprve nalily 100 a o rok později dalších 200 milionů dolarů. Celková hodnota BlaBlaCar se dnes odhaduje na 1,4 miliardy euro (37,8 miliardy korun).

Francouzský start-up, který má podle místního šéfa Pavla Prouzy, 25 milionů zákazníků ve 22 zemích světa, bude chtít v Česku a Slovensku rozšířit původní jízdomatovou základnu, na oplátku by mohl Čechům nabídnout svou evropskou síť uživatelů a začít tak konkurovat dálkové mezinárodní dopravě.

Kromě Evropy funguje BlaBlaCar třeba v Indii, USA nebo Brazílii. Vedle každodenní meziměstské přepravy se chce soustředit třeba na podporu dopravy na letní festivaly.

Za dobu fungování Jízdomatu služba nabídla pasažérům 4,5 milionu míst s průměrnou vzdáleností 240 kilometrů. Podle dosavadního šéfa Jízdomatu Jana Mittnera se spolujízda cenově vyplatí se vzdáleností delší jak 80 kilometrů.

 

Právě se děje

Další zprávy