Iva Špačková
12. 4. 2019 6:12
Čeští učitelé dostávají za svou práci v porovnání s 24 zeměmi OECD nejméně peněz. Ačkoliv to Česku pomáhá držet veřejný dluh v dobrých číslech, na prosperitu země to má špatný vliv. Ukazuje to studie České spořitelny zaměřená na vztah mezi výší platů učitelů, studijními výsledky žáků a výkonností ekonomiky. Studie však přitom zároveň odhaluje, že jen zvýšit platy nestačí. Školy potřebují také dobrý systém a kvalitní řízení, jinak jimi peníze protečou bez většího užitku.
Vliv učitelských platů na prosperitu země
Platy učitelů ovlivňují kondici jednotlivých států. Ukazuje to studie České spořitelny zaměřená na vztah mezi výší platů učitelů, studijními výsledky žáků a výkonností ekonomiky.
Česko z ní vychází jako země s vůbec nejnižšími učitelskými platy v rámci 24 zemí OECD a zároveň jako jedna ze zemí s relativně nejhoršími studijními výsledky dětí na základních školách.
Dlouhodobě nízké platy českých učitelů mají podle autorů studie přímý dopad na studijní výsledky žáků. Ze srovnání studijních výsledků školáků v mezinárodních testech PISA a úrovně platů učitelů ve 24 zemích OECD totiž vyplývá, že v zemích s relativně lépe placenými učiteli je podíl žáků se špatnými výsledky nižší a podíl žáků s dobrými výsledky vyšší.
- Na následujících kartách ukážeme podrobněji, jak spolu co souvisí.