Soud: Značku a logo aut mohou využívat i nezávislí prodejci

Tomáš Fránek
15. 4. 2014 6:34
Nezávislí prodejci aut mohou v České republice využívat názvy a loga automobilek i bez souhlasu výrobců. Nesmí se ale tvářit jako oficiální autosalon značky.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Radek Pecák

Brno – Nezávislí prodejci aut mohou v České republice využívat při své propagaci a nabídce názvy a loga automobilek i bez jejich souhlasu. Nesmí ale napodobovat vzhled oficiálních autosalonů a snažit se tak u veřejnosti vyvolat dojem, že jsou součástí sítě autorizovaných prodejců.
 
Rozhodl o tom Nejvyšší soud, který posuzoval žalobu evropského zastoupení automobilky Toyota na pražskou společnost Autocentrum Duba. Spor tak pomohl určit pravidla, za nichž mohou i nezávislí prodejci užívat značky či loga automobilek.

„Je nepochybné, že pro informování zákazníka o prodeji automobilů příslušné značky je nutné používat takové označení, pod jakým jsou tyto automobily uváděny na trh. Užívání ochranné známky v různých variantách na prodejně je běžnou praxí i u neautorizovaných prodejen (nejen) automobilů,“ uvedl senát Nejvyššího soudu vedený Zdeňkem Desem.

Smlouva skončila, na Lexus zapomeňte

Spor mezi Toyotou a Autocentrem Duba začal už v říjnu 2006. Toyota vypověděla autocentru smlouvu, na jejímž základě bylo autorizovaným prodejcem vozů značky Lexus. Podle japonské automobilky totiž společnost nesplnila podmínky upravující standardy pro prodejny této značky.

Autocentrum Duba ale vozy Lexus nabízelo dál jako nezávislý prodejce. Název vozů ponechalo nad vstupní budovou autocentra, využívalo ho také při propagaci na svých internetových stránkách. Toyota se proto obrátila na soud a chtěla, aby firmě nařídil odstranit značku či logo Lexus z vývěsních štítů, uvítacího pylonu před prodejnou, z internetových stránek i všech dalších propagačních materiálů. Podle automobilky to jde nad rámec užití označení nezbytného k určení účelu výrobku nebo služby.

Právní zástupce Autocentra Duba Jan Jiříček namítal, že označování prodejen značkou automobilky včetně grafického znázornění je běžné u všech prodejců aut.

U Městského soudu v Praze ani u vrchního soudu Toyota neuspěla. Vrchní soud v Praze pouze rozhodl, že autocentrum musí doplnit ke značce Lexus slovní spojení „prodej a servis“ – jinak potvrdil, že prodejce nemusí vzhled prodejny ani způsob propagace nijak měnit.

Toyota ale ještě poslala dovolání k Nejvyššímu soudu. Podle jejích právníků musí prodejci po skončení dohody o oficiální spolupráci přestat používat značky a jakékoliv názvy spojené s  automobilkou. Nesmí se ani chovat takovým způsobem, který by vedl zákazníky k přesvědčení, že jde o autorizovaný servis. Rozhodnutí, kterým vrchní soud uložil autocentru užívat spojení „prodej a servis“, může podle právníků automobilky paradoxně ještě více vzbuzovat dojem o tom, že jde o autorizovaného prodejce vozů Lexus.

Podívejte se i za hranice

Také Nejvyšší soud ale potvrdil, že autocentrum využívá značku Lexus jako nezávislý prodejce oprávněně. A to i přesto, že Toyota argumentovala smlouvou, podle níž mělo autocentrum přestat po ukončení spolupráce užívat obchodní značky automobilky. „Není možné platně sjednat, že po ukončení smlouvy nebude nadále jeden soutěžitel – účastník smlouvy - užívat ochranné známky a loga ve smlouvě vymezené (přičemž nehraje roli, zda druhá smluvní strana je, či není majitelem ochranné známky či loga,“ konstatovali soudci Nejvyššího soudu.

Nejvyšší soud nicméně Toyotě částečně vyhověl a nařídil nové projednání celého případu. Podle něj totiž městský i vrchní soud chybovaly, když posuzovaly vzhled prodejen a způsob využití značky Lexus pouze v poměrech České republiky. "Automobily značky Lexus lze považovat za zboží luxusního charakteru, pro jehož získání je potenciální zákazník ochoten podstoupit delší cestu než pro zboží obyčejné. S ohledem na volný pohyb v EU nejsou takovému potenciálnímu zákazníku kladeny překážky, aby požadované zboží získal na prodejních místech, která leží mimo území České republiky,“ uvedl Nejvyšší soud.

Soudci tedy musí znovu posoudit, zda Autocentrum Duba příliš nenapodobovalo vzhled oficiálních autosalonů Lexus a neklamalo tak zákazníky. 

 

Právě se děje

před 55 minutami

Čeští ekologové se mohou odvolat proti rozšíření dolu Turów, čas mají do 17. března

Do Česka oficiálně dorazil z Polska překlad souhlasu k rozšíření polského dolu Turów, takže se proti němu nyní mohou čeští ekologové odvolat. V tiskové zprávě to oznámilo ministerstvo životního prostředí. Na odvolání mají ekologické organizace čas do 17. března. Samo ministerstvo už dříve vydalo k rozšíření hnědouhelného dolu Turów u česko-polské hranice nesouhlasné stanovisko. Proti rozšíření se staví i Liberecký kraj a dotčené české obce. Česko se obává, že rozšíření může mít negativní dopad na zásobování části Liberecka pitnou vodou.

V lednu vydalo polské Regionální ředitelství pro ochranu životního prostředí ve Vratislavi rozhodnutí v procesu EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí), kterým souhlasilo se záměrem na rozšíření dolu Turów i přes námitky české strany. Zároveň vydalo stanovisko o okamžité vykonavatelnosti rozhodnutí.

"Ministerstvo životního prostředí rozhodnutí polského úřadu zveřejnilo v plném znění a v českém jazyce na svých stránkách. Česká veřejnost má podle polského práva možnost se proti rozhodnutí polského úřadu odvolat výhradně prostřednictvím ekologických organizací," sdělila mluvčí ministerstva Petra Roubíčková.

před 1 hodinou

Syrský prezident Asad: Boje v Sýrii budou pokračovat až do osvobození celé země

Současná ofenziva syrské a ruské armády proti povstalcům na severu Sýrie nesignalizuje konec syrského konfliktu. Řekl to syrský prezident Bašár Asad. Boje podle něj budou pokračovat. Syrské armádě se s pomocí Ruska podařilo o víkendu získat další města v okolí někdejšího průmyslového centra země Aleppa. Tento týden má být obnovený provoz na tamním letišti, které bylo zavřené od roku 2012.

Zdroj: ČTK
Další zprávy