Praha - Počet škod hlášených tuzemským pojišťovnám kvůli ledovce přibývá až o desítky procent. Roste především množství drobných "ťukanců" na silnicích či pádů zmrzlých větví na automobily. Klesající teploty a první námraza ovšem přispívají k dopravním nehodám každoročně, a pro tuzemské pojišťovny tak nejsou zas tak mimořádnou událostí.
České pojišťovně stoupl počet nahlášených škod z důvodu ledovky a námrazy zatím o zhruba 30 procent. "Očekáváme, že nám klienti dnes nahlásí zhruba 650 škod. Pro pojišťovnu naší velikosti a našich zkušeností se samozřejmě nejedná o žádný problém a likvidace škod probíhá," říká mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Určitý nárůst nehod zaznamenává firma s příchodem zimy pravidelně.
Škody se teprve projeví
Pojišťovny čekají, že se lidé se škodami začnou ve větším měřítku hlásit až za pár dní. "Nárůst hlášených škod zatím výrazně nepociťujeme, ovšem v příštích dnech určité navýšení čekáme," potvrzuje mluvčí pojišťovny AllianzVáclav Bálek.
Následky letošní ledovky se ještě nestačily projevit ani u Kooperativy, jejíž asistenční služba zatím v případě pojištění vozidel zaznamenala asi dvacetiprocentní nárůst zásahů. "Předpokládáme, že většinu škod způsobených na majetku i vozidlech v důsledku současné kalamity nám klienti budou hlásit až v závěru tohoto týdne," upozorňuje mluvčí pojišťovny Milan Káňa. "Obdobné je to každý rok, když napadne první sníh," dodává.
Převládá drobné poničení
Mezi nejčastější příčiny nehody na namrzlé silnici patří nedobrzdění a nezvládnutí řízení. Převažují pak škody jako pomačkané nárazníky či plechy. "Relativně časté jsou také pády zmrzlých větví na automobily. Většinou se jedná o škody do 30 tisíc korun," popisuje Burianková.
Ta zároveň připomíná, že řidiči jsou každoročně příchodem zimního počasí překvapeni a nejsou na něj dostatečně vybaveni. "Během špatného počasí navíc rychleji ztrácí pozornost a schopnost soustředit se a v důsledku nepříznivých povětrnostních podmínek tak často vznikají v silničním provozu krizové situace," vysvětluje mluvčí.
Nahlášení úrazu trvá i měsíce
Současná situace na pozemních komunikacích v Česku je podle Káni nicméně výjimečná z hlediska rozsahu omezení hromadné dopravy. "Například ještě nikdy počasí nezastavilo tramvaje v Praze nebo Brně. Očekáváme tedy i škody z rizika omezení provozu," připomíná.
Pokud jde o zranění, například během pádu na namrzlých chodnících, očekávají pojišťovny při nahlašování ještě větší zpoždění. Klienti s úrazovým pojištěním se většinou hlásí až po ukončení léčby, což může být po dvou týdnech, ale i po dvou měsících.