Ještě nás čeká mnoho odhalení, VW rozhodně nebyl sám, říká německý ekolog

ČTK ČTK
30. 9. 2015 13:49
Podle předsedy ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe Jürgena Rescha se k podvodům v měření emisí uchýlilo mnoho evropských automobilek, aby zajistily, že budou auta s dieselovým motorem konkurenceschopná vůči benzinovým.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Berlín - Skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na německý automobilový koncern Volkswagen. V rozhovoru s ČTK to dnes řekl předseda ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch. Podle něj se k podvodům uchýlilo mnoho evropských automobilek, aby zajistily, že budou auta s dieselovým motorem konkurenceschopná vůči benzinovým.

"Není to aféra Volkswagenu, není to ani aféra německého automobilového průmyslu. Německý automobilový průmysl silně zasáhla proto, že v mimořádné míře sázel právě na tento typ motorů," řekl Resch. "Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek," prohlásil.

Další německé automobilky Daimler a BMW nicméně v minulém týdnu popřely, že by s emisními údaji manipulovaly.

"Máme tady evropskou, možná až za hranice Evropy sahající formu organizovaného podvádění. Protože podle našich poznatků v posledních letech se stalo běžnou praxí, že se motory optimalizují, aby vykazovaly dobré výsledky při testech, a že vozy umí rozpoznat, kdy jsou testovány a kdy je třeba dodržet předepsané hodnoty emisí," uvedl Resch.

Sdružení DUH podle Resche získalo v posledních osmi letech indicie, že dieselové vozy nejrůznějších automobilek v běžném provozu několikanásobně překračují emisní normy, ale při testování je dodrží. Resch je přesvědčen, že to nelze vysvětlit jinak, než že je v těchto autech instalován speciální software, který při testování vozu hodnoty emisí upravuje.

Podle Resche chtěly automobilky falšováním údajů o emisích posílit konkurenceschopnost dieselových aut. "Pokud by ta auta dodržovala normy, bylo by nutné je vybavit zařízením pro čištění výfukových plynů. Tato zařízení ale snižují výkon aut a zvyšují jejich spotřebu. Dieselové vozy by tak byly méně konkurenceschopné proti benzinovým a hybridním," řekl předseda DUH.

Samotná úprava motoru, aby vyhovoval emisním normám, přitom podle Resche není drahá. "Technické náklady se u jednoho motoru pohybují mezi 200 a 300 eury (5400 a 8100 Kč)," řekl. Úprava motoru u aut, která už jsou v provozu, ale podle něj bude mnohem dražší a navíc může ovlivnit i provozní vlastnosti vozidel.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Vaclík pomohl Seville k výhře nad Levante čistým kontem

Fotbalisté Sevilly zvítězili v utkání 9. kola španělské ligy nad Levante 1:0. Čistým kontem k tomu přispěl český brankář Tomáš Vaclík.

Jediný gól utkání, ve kterém měla domácí Sevilla navrch, vstřelil čtyři minuty před koncem Luuk de Jong. Vaclík, na kterého šly čtyři střelecké pokusy, si připsal už čtvrtou nulu z devíti ligových startů.

San Sebastian po dvou ligových prohrách zvítězil nad Betisem Sevilla 3:1 a posunul se na čtvrté místo. Utkání však nezačal ideálně, od 12. minuty prohrával. Ještě do přestávky skóre otočil, po vlastní brance Javiho Garcíi z 22. minuty se o čtrnáct minut později trefil Willian José. Zisk tří bodů pro domácí stvrdil v 58. minutě Portu.

Athletic Bilbao pouze remizoval s Valladolidem 1:1. Za domácí pálil v 33. minutě Iňaki Williams, Valladolid vyrovnal v 71. minutě díky vlastnímu gólu Iňiga Martíneze.

Zdroj: ČTK
Další zprávy