Šéf Smartwings: Od státu potřebujeme půjčit až dvě miliardy korun, jinak zkrachujeme

ČTK ČTK
4. 6. 2020 7:50
Česká letecká společnost Smartwings potřebuje získat od státu půjčku nebo záruku za komerční úvěr ve výši 1,7 až dvě miliardy korun. Mladé frontě Dnes (MfD) to řekl spolumajitel a předseda představenstva společnosti Jiří Šimáně. Firma podle něj skončí, pokud garanci nezíská v řádu týdnů.
Jiří Šimáně
Jiří Šimáně | Foto: Milan Kammermayer

Skupinu Smartwings, pod kterou patří také České aerolinie, čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize. Firma žádá o pomoc kromě Česka i v Maďarsku a zkoumá možnost podpory v Polsku.

O potřebě získat od státu úvěr nebo garanci pro komerční půjčku, hovořil Šimáně již dříve. Dosud ale neuváděl, kolik peněz firma k přežití potřebuje.

"Já myslím, že to správné číslo podle byznys plánu, který jsme zpracovali a který má ministerstvo dopravy k dispozici, se bude pohybovat mezi 1,7 až dvěma miliardami korun," sdělil MfD. Taková částka by podle něj měla dostačovat.

"Ale férově musím říci, že může přijít další vlna epidemie koronaviru a stát bude muset pomoc poskytnout i nadále," dodal český miliardář. Na dotaz deníku, co se stane, pokud stát během několika týdnů garance neposkytne, Šimáně uvedl, že firma skončí.

Výměnou za úvěr či garanci by stát mohl získat místo v dozorčí radě Smartwings a tím mít tok peněz pod přímou kontrolou. "Může říci, že to půjde jen na splátky letadel, do platů zaměstnanců společnosti. Těch způsobů je mnoho," řekl Šimáně MfD. Smartwings již dříve uvedly, že nemají zájem o majetkový vstup státu do firmy.

Kromě Česka žádají Smartwings o pomoc také v Maďarsku, kde mají umístěna dvě letadla. Firma zkoumá i možnost požádat o podporu také v Polsku. "Jednání v Maďarsku vypadají slibně, v Polsku jsme na začátku," řekl spoluvlastník letecké skupiny.

Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku nebo i odkupem celé společnosti. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle nich firma není strategickým podnikem.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie, loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 MAX, které mají po celém světě zakázaný provoz.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

Státu se otevírá cesta do Smartwings: Číňané nabízejí svůj podíl za 1 Kč, tvrdí Vik

Budeme evropská rarita, pokud stát řekne, že společnost, která řádně platí daně, nechce, říká generální ředitel a spolumajitel aerolinek Roman Vik. | Video: Martin Veselovský
 

Právě se děje

před 17 minutami

Štybar skončil na Omloop Het Nieuwsblad po pádu v druhé stovce

Český cyklista Zdeněk Štybar měl v úvodní belgické jarní klasice Omloop Het Nieuwsblad pád a 76. ročník závodu dokončil se ztrátou ve druhé stovce. Vítězství v hromadném spurtu získal jeho kolega z týmu Deceuninck-Quick Step Davide Ballerini z Itálie.

Pětatřicetiletý Štybar dvousetkilometrový závod z Gentu do Ninove vyhrál v roce 2019 a dnes znovu útočil na přední umístění. Ještě 26 kilometrů před cílem byl v čelní skupině, kterou se pokoušel roztrhat nástupem jeho týmový kolega a mistr světa Julian Alaphilippe. Pak měl ale na rovném úseku silnice Štybar pád, po němž se jen těžce zvedal ze země. Na kolo nakonec nasedl a dojel na 125. pozici s odstupem čtyř a půl minuty.

Pro nejcennější výhru kariéry si dojel šestadvacetiletý cyklista elitního belgického klasikářského týmu Ballerini. Spurt rozhodl jednoznačným způsobem, za ním dojeli Brit Jake Stewart a Belgičan Sep Vanmarcke.

Cyklistický závod Omloop Het Nieuwsblad (WorldTour) - 200,5 km:

1. Ballerini (It./Deceuninck-Quick Step) 4:43:03, 2. Stewart (Brit./Groupama-FDJ), 3. Vanmarcke (Belg./Israel Start-Up Nation), 4. Haussler (Austr./Bahrajn Victorious), 5. Gilbert (Belg./Lotto Soudal), 6. Aranburu (Šp./Astana-Premier Tech) všichni stejný čas, …125. Štybar (ČR/Deceuninck-Quick Step) -4:26.

Zdroj: ČTK
Další zprávy