Proti stočeným tachometrům by mohla bojovat celá Evropská unie, navrhuje europoslanec Zdechovský

ČTK ČTK
Aktualizováno 30. 4. 2018 15:07
Podle Zdechovského má snížený počet ujetých kilometrů až 20 procent starších vozů. U aut ze zahraničí to může být až polovina ojetin.
Tomáš Zdechovský.
Tomáš Zdechovský. | Foto: DVTV

Praha - Evropská komise by mohla zavést v celé Evropské unii opatření proti stáčení tachometrů u ojetých vozidel. Zprávu o boji proti stáčení s výzvou EK přijal výbor pro dopravu evropského parlamentu a chystá její předložení europoslancům. Na tiskové konferenci to dnes uvedl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).

Podle Zdechovského má podvodně snížený počet ujetých kilometrů pět až 12 procent aut. U starších aut to je až 20 procent v rámci vnitrostátního prodeje a 30 až 50 procent dovážených ojetin z jiných zemí. Osobní auta jsou v průměru stočená o 130 000 km, dodávky pak o více než 200 000 km. Zákazníci kvůli vyšší ceně vozidla po stočení kilometrů zaplatí v EU až o 9,6 miliardy eur ročně navíc.

"Komise je doteď přesvědčená, že stačí národní řešení. Studie ale ukazují, že největší problém je s auty z dovozu, a proto je nutná spolupráce a vzájemná výměna dat mezi všemi státy," uvedl.

Řešením by podle něj měl být tzv. car-pass, tedy zvláštní kartička, kam by se při každé návštěvě servisu a technických prohlídkách povinně zaznamenával stav ujetých km vozidla. Systém funguje například v Belgii a letos má být zavedený na Slovensku. Dalším řešením je umístění speciálního zařízení ve vozidle přímo výrobcem, aby se stáčení znemožnilo. Ochrana v řídicích jednotkách vozidla vyjde asi na jedno euro.

Zdechovský upozornil i na problém aut s nefunkčními nebo odstraněnými filtry pevných částic (DPF). Podle ÚAMK jezdí v ČR až milion aut bez filtru nebo s poškozeným filtrem. Problém se objevil zhruba před sedmi lety, kdy byly filtry první generace na konci své životnosti. Nákup nového filtru byl extrémně drahý a mohl se blížit zbytkové hodnotě vozu.

Dalším důvodem odstraňování filtrů byl cílený výkup kvůli obsahu drahých kovů. Na to zareagovali prodejci aut slevovými nabídkami nových filtrů i různé profesní organizace včetně Svazu dovozců automobilů větší osvětou. Upozornili například na možnost regenerace filtrů, která není tak nákladná, i na nebezpečí nefunkčních náhražek na trhu.

 

Právě se děje

Další zprávy