Propouštění kvůli stávce? Věci řeším s chladnou hlavou, odpověděl šéf České pošty čtenářům

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
Aktualizováno 20. 12. 2016 11:23
Online rozhovor s generálním ředitelem státního podniku Martinem Elkánem.
Proč se na poště stávkuje? Ptali jste se ředitele
Rozhovor skončil
Martin Elkán odpovídal čtenářům Aktálně.cz
Přečíst si rozhovor

Online rozhovor – Ke stávce nemělo dojít, nebyl pro ni důvod, ale k nátlaku na zaměstnance ohledně účasti nedocházelo. V online rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz to řekl generální ředitel České pošty Martin Elkán.

"Jakékoliv zastrašování jednoznačně odmítám. Naopak jsme všechny vedoucí v provozu opakovaně vyzývali, aby zachovali klid, nikoho nezastrašovali a snažili se minimalizovat případné ztráty a poškození České pošty," odpověděl Elkán. "Jedna věc je tvrzení, druhá věc je pravda – viz tvrzení, že se stávky zúčastní přes šest tisíc zaměstnanců a výsledný počet byl okolo 150," dodal v narážce na průběh pondělní stávky.

Mezi pracovníky pošty před pondělní stávkou koloval dokument, který jim v případě účasti na nezákonné stávce vyhrožoval až propuštěním. Online deník Aktuálně.cz navíc mluvil třeba se zaměstnankyní pošty ve středních Čechách, podle níž propuštěním vyhrožovala i vedoucí této pobočky.

Martin Elkán stávku už dříve za nezákonnou označil. "Podle nás organizátoři stávky přistoupili k tomuto krajnímu řešení v situaci, kdy pro něj nejsou důvody a kdy organizátoři současně nectí základní pravidla," řekl.

Na dotaz k tomu, zda nyní bude pošta účastníky stávky propouštět, přímou odpověď nedal. "Věci řeším věcně a s chladnou hlavou. Soustředím se na vysvětlování našim zaměstnancům, v jaké situaci se Česká pošta nachází, a to bez obalu, prostě tak, jak se věci mají. Zlepšování podmínek zaměstnanců je mojí prioritou a výkřiky do médií tento problém rozhodně nevyřeší," reagoval.

Rozhovor s odborářem

V 15:30 bude v online rozhovoru odpovídat jeden z odborářů, kteří za stávkou stojí. Filipa Janovského, předsedy Nezávislého odborového svaz ČP, se tak budete moci ptát na pohled z druhé strany.

Často se ho také lidé ptali na doplňkový prodej – například proč pošťáci prodávají i pojištění. "Prodáváme to, o co je ze strany veřejnosti zájem a co je pro Českou poštu výnosově zajímavé," vysvětlil logiku prodeje služeb, které nejsou primárně poštovní.

Proč se na poště stávkuje? Ptali jste se ředitele

Rozhovor skončil
20. 12. 2016
Ptá se: Zdeněk

Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč když teď toho má pošta hodně nejsou u nás na pobočce otevřeny všechna okénka. Předem děkuji

Odpovídá: Martin Elkán

Dobrý den všem čtenářům Aktuálně.cz. Problém neobsazených přepážek souvisí s personální situací v České poště. Nedostatek zaměstnanců na různých typových pozicích neřeší pouze Česká, ale troufnu si říct, že většina firem v České republice. I proto jsme zavedli řadu opatření, která věřím, že pomohou.

20. 12. 2016
Ptá se: Matoulek Václav

Vy asi nebudete stávkovat o navýšení svého platu?

Odpovídá: Martin Elkán

Nikdy jsem ve své kariéře nestávkoval. Domnívám se, že problémy se mají konstruktivně řešit na jednáních. Tato forma nátlaku zvlášť v tomto období poškozuje nejen Českou poštu, ale především její zákazníky.

20. 12. 2016
Ptá se: Jana

Proč si zaměstnanci nemohou vybrat volno za předvánoční přesčasy? (někdy v novém roce)

Odpovídá: Martin Elkán

Zaměstnanci si mohou vybrat buď náhradní volno, nebo proplacení přesčasu. Většina zaměstnanců preferuje proplacení. Už nyní evidujeme větší objem vyplacených peněz na přesčasech ve srovnání se stejným obdobím loňského roku.

20. 12. 2016
Ptá se: Pan Jan

Jak se vám osvědčilo odpolední a večerní doručování? Plánujete nějaké rozšíření? Myslím, že doteď funguje jen v krajských městech. A jak se zvedne cena z té symbolické koruny?

Odpovídá: Martin Elkán

Doručování v časových pásmech se osvědčilo. Samozřejmě je co zlepšovat, ale tento systém doručování je krok správným směrem. V tuto chvíli vyhodnocujeme stávající systém a následně se rozhodneme, zda tento způsob doručování budeme aplikovat na větším území.

20. 12. 2016
Ptá se: Jirka

Dobry den,

behem posledniho pul roku mi CP na Praze 13 4x nedorucila balik do roky, jen zanechala ve schrance lzivou informaci ze jsme nebyli doma. Kdyz jsme jednou volal po obdrzeni sms o nezastizeni ihned na CP at toho kuryra poslou zpet, ze sedim doma v kresle, tak najednou na nej nemeli spojeni.
Cekani pak na pobocce bylo na 30 minut, pac z 12 okenek funguji 4 a jen jedno bro baliky. Veskere stiznosti si prehazujete jak horky brambor a nakonec vzdy prijde sms, ze se omlouvate ze kuryr byl novy a neznal lokalitu.
Nepripada vam to lhani trapne? CP se tvari ze funguje, pricemz je tam pekny bordel. A za to nemohou postacky co maji par korun, ale neschopne vedeni, ktere neumi nastavit funkcni procesy ve firme. Co s tim hodlate delat?

Odpovídá: Martin Elkán

Systém je nastavený funkčně, samozřejmě může dojít k chybám, to je lidské. Konkrétní příklady se řeší snáze. Prosím, směřujte svůj podnět na e-mail: [email protected].

20. 12. 2016
Ptá se: Dagmar H.

Vážený pane generální řediteli, právě jsem přišla z pošty, kde jsem byla velice příjemně a rychle obsloužena, nicméně ani v době předvánočního shonu si pracovnice pošty neodpustila dotaz na los a na pojištění. Otravuje mě to, pokud takový produkt chci, umím si o něj říct sama. Byla bych velmi ráda, kdyby si Česká pošta podobné vnucování odpustila, protože to zákazníky zdržuje a obtěžuje. Budete se prosím tímto přáním zabývat?

Odpovídá: Martin Elkán

Vážená paní Dagmar,

děkuji za pozitivní zpětnou vazbu z pobočky. Jen bych rád upřesnil, že losy jsou velmi žádaným zbožím a České poště přinášejí výnosy.

Děkuji za Vaše dotazy přeji Vám všem příjemné vánoce a úspěšný nový rok.

Martin Elkán

20. 12. 2016
Ptá se: Josef

Dobrý den,
otázal bych se na liberalizaci poštovního trhu. Poštovní trh měl být liberalizován již v roce 2013. Týká se liberalizace i České pošty? Z mého úhlu pohledu mi připadá, že prostřednictvím poštovní licence (mimochodem její znění jsem nenašel ani na stránkách České pošty, ani na stránkách ČTÚ, ani na stránkách Ministerstva vnitra, ani není k nahlédnutí na pobočkách pošty, a prostřednictvím ČTÚ je prováděna regulace liberalizovaného poštovního trhu. Bude Česká pošta usilovat o poštovní licenci (pokud bude nabízena) i pro léta příští?

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Josefe,

poštovní trh je plně liberalizován a o novou licenci platnou od r. 2018 bude Česká pošta samozřejmě usilovat.

20. 12. 2016
Ptá se: pan pošťák

Pane řediteli, myslím, že teď mluvím za většinu zaměstnanců a velkou část veřejnosti. Požadujeme okamžitou rezignaci Vás a celého vedení ČP kvůli nezpůsobilosti. Co vy na to?

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane anonymní pošťáku, děkuji za Váš osobní názor.

20. 12. 2016
Ptá se: Jan

Vážený pane řediteli

Ohledně situace na české poště..Nejsem žádný ekonom ani právník..Ale nemyslíte si že nejlepší cesta k revitalizaci podniku a zkvalitnění jeho služeb není o tom, nabalovat další a další zakázky, ( prodej produktů a prodej jinde nechtěného, nepotřebného zboží ) a dále tak přetěžovat již tak notně přetížené zaměstnance, ale zeštíhlit ZBYTEČNÝ management a místo toho posílit motivaci a ohodnocení obyčejných pracovníků tam dole ? Každý schopný manager Vám, zcela jistě potvrdí , že kvalitní spokojený zaměstnanec je pro podnik ta neproduktivnější síla.Protože pokud Vám toto váš management nepředestřel, je k ničemu a okamžitě by měl být vyměněn.. Proč své podmínky nenastavíte , jako to udělala konkurenční firma PPL , či DPD ? Tam jsou totiž zaměstnanci motivováni uplně jiným způsobem, než na české poště a světe div se, ono to funguje...Jsou spokojení zákazníci a i zaměstnanci.....

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Jane,

na Váš dotaz ohledně doplňkových výnosů jsem již odpovídal. Co se týká odměňování, zde na rozdíl od soukromých společností musíme vše řešit v rámci kolektivního vyjednávání a výsledek je vždy kompromisem.

20. 12. 2016
Ptá se: Miroslav Dvořák

Dobré dopoledne

Níže bylo položeno spoustu zajímavých dotazů nicméně moje otázka je jiného rázu:

Existuje na české poště strategický plán rozvoje pro následující střednědobý až douhodobý horizont a jaký je plán na zvyšování či alespon udržení konkurenceschopnosti ČP?
Jako feedback pro Vás - ČP se pro mne stává konkurečně neschopnou institucí, která by dle mého názoru měla projít důkladnou reorganizací a více se zaměřit na spokojenost zákazníků, kterých je stále mnoho.Předem děkuji za odpověd na otázku výše

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Dvořáku,

strategie samozřejmě existuje. Ta současná je platná do roku 2017. Pracujeme na strategii pro rok 2018 a dále. Tato strategie musí zohlednit různé faktory, např. nastavení bankovních služeb po roce 2017, novou poštovní licenci (ta současná je platná do konce roku 2017), datové schránky atd.

20. 12. 2016
Ptá se: Scully6

Dobrý den,
propustíte ty, co stávkují ??? A ty co stávku podporují ??? Bez nemakačenek bude České poště určitě líp !!!

Děkuji, Scully

Odpovídá: Martin Elkán

Dobrý den,

věci řeším věcně a s chladnou hlavou. Soustředím se na vysvětlování našim zaměstnancům, v jaké situaci se Česká pošta nachází a to bez obalu, prostě tak, jak se věci mají. Zlepšování podmínek zaměstnanců je mojí prioritou, a výkřiky do médií tento problém rozhodně nevyřeší.

20. 12. 2016
Ptá se: Marek

Dobry den,

Rozvoz baliku v poctu kusu 200 za jeden den je nerealny pro same postaky. Dokonce jsem zazil i to, ze auto posty projelo kolem, i kdyz pro me melo balik. Proste nestihaji.

Takovymto tempem budou nastvani zakaznici, i zamestnanci, coz si zada reseni. Jak to chcete resit?
Dekuji.

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Marku,

na tento typ dotazu jsem již odpovídal. Souvisí to s personální situací, viz jeden z předchozích dotazů.

20. 12. 2016
Ptá se: Martin Kupčík

Dobry den,

pane Elkane, chtel bych se Vas zeptat, jak budete resit situaci ohledne zastrasovani na pracovistich, ktere se tyka nynejsi stavky. Predseda stavkoveho vyboru tvrdi, ze ma jednotlive pripady zadokumentovany a je jich vice nez 400.
Dekuji za vyjadreni.

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Kupčíku,
jakékoliv zastrašování jednoznačně odmítám. Naopak jsme všechny vedoucí v provozu opakovaně vyzývali, aby zachovali klid, nikoho nezastrašovali a snažili se minimalizovat případné ztráty a poškození České pošty. Jedna věc je tvrzení, druhá věc je pravda - viz tvrzení, že se stávky zúčastní přes 6 tis. zaměstnanců a výsledný počet byl okolo 150.

20. 12. 2016
Ptá se: Richard Kaba

Pane rediteli, nemyslite, ze by spolecnosti prospelo, kdyby byla zcela privatizovana?

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Kábo,

předně jsem rád, že současná vláda po sedmi letech ukončila nejistotu, zda bude nebo nebude Česká pošta transformována na a. s. To, o co se snažím je, aby Česká pošta byla úspěšným poskytovatelem služeb.

20. 12. 2016
Ptá se: Radek Dančák

Dobrý den,
Můžete mně odpovědět, proč, když core business vaší společnosti (Česká pošta) je doručování a vydávání zásílek, jsou odměny vašich zaměstnanců (myslím tím v běžném provozu co jsou ve "styku" se zákazníkem) postaveny na prodeji doplňkových služeb?
Opravdu výborné kriterium.
Děkuji
RD

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Dančáku, systém takto nastavený rozhodně není.

20. 12. 2016
Ptá se: petrph

Dobrý den chtěl jsem se zeptat, z publikovaných zpráv taky vyplynulo, že jste ani nedostali kompenzace za státem vyžádané univerzální služby ani ještě za roky 2013 a 2014. Nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby jste tyto peníze - jako zodpovědný management od státu už dávno získali, a vyplatili lidem ve mzdách, než dneska vyhrožovat vlastním lidem výpovědmi?

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Petře, nikomu výpověďmi nevyhrožujeme. Proces k úhradě univerzální služby za roky 2013 a 2014 byl zahájen, je nutno změnit příslušnou legislativu a zrušit nesmyslný kompenzační fond. Mohu potvrdit, že současný ministr vnitra Milan Chovanec dělá maximum proto, aby Česká pošta dostala zaplaceno, na co má nárok.

20. 12. 2016
Ptá se: Petr

Pane řediteli, Česká pošta i Vašimi ústy masíruje veřejnost, hlavně však své zaměstnance tvrzením, že stávka pošťáků za navýšení mezd JE NEZÁKONNÁ.
Česká pošta ale nepředložila vůbec žádné rozhodnutí soudu o nezákonnosti stávky, který jako jediný může rozhodnout, že stávka je nezákonná nebo nařídit zastavení stávky.
Právní stanovisko ke stávce, kterým se Česká pošta holedbá, si nechala vypracovat sama pošta, tedy strana zúčastněná v dané záležitosti.
Myslíte si, že toto alarmující tvrzení je v souladu s etickým kodexem České pošty a s Listinou základních práv a svobod, která právo na stávku zaručuje?

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Petře,

stávka je nástrojem krajního řešení sporu mezi zaměstnavatelem a odbory z kolektivní smlouvy, případně krajním řešením hospodářských požadavků. Nástroj krajního řešení by měl být využíván v situaci, kdy není žádný prostor pro jiné řešení. Stávka současně má nějaká základní pravidla. Podle nás organizátoři stávky přistoupili k tomuto krajnímu řešení v situaci, kdy pro něj nejsou důvody a kdy organizátoři současně nectí základní pravidla.

20. 12. 2016
Ptá se: Jaroslav

Bydlim v komplexu, kde je 500 bytu a je zde recepce. Posta mi neustale dodava zasilky urcene pro mou firmu na tuto recepci a to i pres to, ze si to nepreji, protoze nam chodi asi 80% baliku, ktere nam nejsou urceny. Musim pak balik na sve naklady posilat lidem zpet. Kdyby baliky zustaly na poste, mohl bych je odmitnout. Takto je za mne MUSI prevzit recepcni, nebot je dodavate v jednom velkem pytlu, kde je dalsi X zasilek pro ostatni "sousedy" z komplexu. Zda se Vam to byt dorucovani hodne 21. stoleti, ze mi dorucujete zasilky kam je dorucovat nechci?

Odpovídá: Martin Elkán

Nezlobte se, Vaši konkrétní situaci neznám. Využijte můj e-mail: [email protected]

20. 12. 2016
Ptá se: David Kilingr

Dobrý den,

kdy se začne ČP více soustředit na své primární služby a odbourá z poboček vše, co tam zdržuje a pravděpodobně tedy ani nepřináší zisk? Vyhodnotili jste již po letech prodeje všeho možného na pobočkách a při doručování tuto alternativu vašeho "podnikání"? Pokud a jak předpokládám, to byl spíše ekonomický průšvih, kdo a jak je za něj zodpovědný. myslím z managementu.

Děkuji.

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Kilingře, veškerý doplňkový prodej prošel výraznou revizí a následnou redukcí. Prodáváme to, o co je ze strany veřejnosti zájem a co je pro Českou poštu výnosově zajímavé.

20. 12. 2016
Ptá se: Jana

Proč vedení České pošty klade největší důraz na zakládání produktů aliančních partnerů a poštovní činnosti jsou na pokraji zajmu?

Špatným doručováním balíků pošta vyklizí pole konkurenci !!! Komu chcete vyklidit pozici ČP a za jakou částku! Nechtějte nam namluvit ze tak špatným řízením největšího podniku nic nesledujete. U soukromníků by vás vyhodili na dlažbu!
Které osoby z tohoto stavu profitují?

Odpovídá: Martin Elkán

Paní Jano, Vaši tezi musím odmítnout. Poštovní služby jsou pro naši firmu prioritou. Důkazem je např. zlepšování balíkových služeb, moderní PohedniceOnline, možnost přesměrování zásilek apod.

20. 12. 2016
Ptá se: Antonín Kaplan

Proč chodíte na takovéto diskuze když se od vás člověk stejně nic nedozví? Baví vás hodně dělat si z lidí legraci? Připadají vám odpovědi jako,,zavedli sme řadu opatření která věřím že pomohou,, za dostatečné? Opravdu se jako GŘ spokojíte s takovouhle odpovědí? Na poradách vám vaši podřízení manažeři také takto odpovídají? Nebo po nich vyžadujete aby byli konkrétnější jako já po vás? Přijde mi, že nemáte vůbec ponětí, jak je práce pošťáka náročná, zkuzíte si někdy práci přepážkové úřednice osobně? Nebo běhat z dopisy a letáky? Vyzkoušejte, změníte názor velevážený pane.

Odpovídá: Martin Elkán

Vážený pane Kaplane, v letošním roce jsem navštívit skoro stovku provozů - pošty, depa, dodejny, třídírny. Mluvil jsme se stovkami zaměstnanců. Vím moc dobře, co se děje v naší firmě a co potřebujeme zlepšit. Navíc na poště nejsem krátkou chvíli, prošel jsem řadou pracovních pozic. Uvedená opatření jsou velmi konkrétní, ale zde opravdu není prostor, je dopodrobna rozebírat.

20. 12. 2016
Ptá se: Paní jana

Proč mám po 35 letech na poště plat 13 tisíc čistého a ten který nastoupí teď má více než já,dekuji za odpověď a Dělejte s tím něco

Odpovídá: Martin Elkán

Vážená paní Jano,
výše mzdy se odvíjí od konkrétní činnosti. Systém odměňování rozhodně není zaveden tak, aby nováčci měli více než dlouhodobí zaměstnanci. Obraťte se, prosím, na Vašeho HR manažera.

 

Právě se děje

Další zprávy