Internetových nákupů v cizině přibývá, letí britské e-shopy

ČTK ČTK
19. 10. 2014 10:07
Zákazníky lákají hlavně nižší ceny elektroniky a oblečení.
Nakupování (Ilustrační foto)
Nakupování (Ilustrační foto) | Foto: Thinkstock

Praha - Češi utratili v zahraničních e-shopech v letošním prvním pololetí 6,4 miliardy korun. Vyplývá to z nových statistik Sdružení pro bankovní karty.

Zájem o nákup v internetových obchodech v cizině přitom roste. Zatímco v loňském posledním čtvrtletí dosáhly útraty v zahraničních e-shopech zaplacené kartou 2,6 miliardy korun, v prvním kvartále letošního roku to bylo už 3,1 miliardy Kč a ve druhém čtvrtletí dokonce 3,3 miliardy Kč.

K on-line nákupu za hranicemi Čechy lákají hlavně nižší ceny například elektroniky či oděvů. Češi přes internet podle údajů karetní společnosti Visa nakupují nejvíce zboží ve Velké Británii, Irsku, USA, Německu a Lucembursku. Na šestém místě je Slovensko.

Podle odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého se dá očekávat, že útraty Čechů v zahraničních e-shopech dále porostou. "Pokud navíc v příštích letech podle očekávání posílí koruna, bude to pro české zákazníky další impulz," říká.

V tuzemských e-shopech čeští zákazníci letos utratí přes 67 miliard korun, meziročně o 16 procent víc. Odhaduje to srovnávač cen Heureka.cz. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí 6,6 procenta.

Nákupy ze zámoří mohou vyjít dráž

Každá zásilka, která do ČR přichází ze zemí mimo Evropskou unii, prochází celním řízením. V něm se rozhodne, zda podléhá celním poplatkům. Zaslané zboží je osvobozeno od cla i DPH do maximální hodnoty 22 eur. U vyšší částky je však třeba doplatit daň z přidané hodnoty a nad 150 eur také vyměřené clo.

"Tyto limity se počítají z celkové hodnoty zboží bez poštovného. Osvobození od DPH i cla do částky 22 eur se nevztahují na alkoholické nápoje, parfémy, toaletní vody, tabák a tabákové výrobky," dodává daňová poradkyně Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision. Nevýhodou on-line nákupu v zahraničí mohou být také komplikovanější reklamace či náklady na doručení.

"U zahraničních e-shopů bývá překážkou dražší doprava, či dokonce neochota některých internetových obchodů doručovat do Česka. Toto omezení postupně padá a s tím, jak se zlevňují způsoby dopravy a zvyšuje ochota zahraničních obchodů doručovat českým zákazníkům, rostou i jejich útraty," uvádí Kulhavý.

 

Právě se děje

Další zprávy