reklama
 
 

Od dálnic zatím zmizely jen tři stovky billboardů. Zbytek stihneme do konce roku, věří ministerstvo

30. 3. 2018 15:06
Zákaz billboardů v ochranném pásmu dálnic a silnic první třídy platí sedm měsíců. Silničáři napočítali ve vymezených úsecích celkem sedm tisíc poutačů, z toho tři tisíce nelegálních. Kolem dálnic zmizely zatím tři stovky billboardů. Ministerstvo ale věří, že většina z nich zmizí do konce roku.

Praha - Po sedmi měsících od zákazu billboardů v ochranném pásmu dálnic jich byly zatím odstraněny více než tři stovky. Asi dvě třetiny odstranili sami majitelé. Další stovky nelegálních poutačů mizí také kolem silnic první třídy, sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Silničáři loni napočítali asi tři tisíce nelegálních billboardů v ochranných pásmech. Ministerstvo věří, že drtivá většina všech nelegálních billboardů zmizí do konce roku.

Zatímco na dálnicích o odstraňování poutačů rozhoduje ministerstvo, na silnicích první třídy příslušný kraj. Krajské úřady rozeslaly několik desítek výzev. Jejich úspěšnost zatím kolísá. Zatímco v Jihočeském kraji zmizelo již přes sto nelegálních billboardů, ve Středočeském a Karlovarském kraji dosud nebylo odstraněno žádné zařízení. Také v krajích odstranění většiny billboardů zajistili jejich majitelé.

Svaz se zavázal odstranit každý den pět billboardů

Jihomoravský kraj odstranil loni 168 nelegálních billboardů, letos zatím šestadvacet. Stále jich ale u silnic první třídy na jižní Moravě asi 350 zůstává. Kraje musí nejprve oslovit vlastníka poutače a k odstranění ho vyzvat. Vlastník musí zareagovat do pěti dnů. Pokud to neudělá, musí silniční správní úřad, což je v případě silnic první třídy právě kraj, do patnácti dnů reklamu zakrýt a poutač odstranit na náklady vlastníka.

Podle Stadlera se Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) v závěru loňského roku zavázal kolem dálnic odstraňovat každý pracovní den pět billboardů. "Předpokládáme, že tento jejich závazek stále platí," uvedl mluvčí.

Na dálnicích začali silničáři s odstraňováním inzertních ploch začátkem loňského října. Podle mluvčího SPVR Lukáše Váni začali poté poutače odstraňovat šetrně sami majitelé, protože se obávali způsobu, jakým demontovali billboardy silničáři.

Výzvy posílá ministerstvo, zjišťování vlastníků je ale složité

Také ministerstvo posílá majitelům nelegálních billboardů výzvy k jejich odstranění, dosud jich bylo více než devadesát. Práci úřadu komplikuje především složité zjišťování vlastníků. "Se situací ohledně nelegálních billboardů nejsme spokojeni. Proto v současnosti posilujeme tým lidí, kteří administrativně složitý proces vyřizují," dodal Stadler.

Provozovatelé billboardů zpočátku odmítali billboardy v ochranném pásmu odstraňovat. Společnost Czech Outdoor na nich na podzim loňského roku například nahradila reklamní sdělení českou vlajkou. Podle firmy v takovém případě nebyly billboardy reklamním poutačem.

Takový výklad ale ministerstvo dopravy odmítlo s tím, že tato zařízení byla povolena právě jako nosiče reklamního obsahu. Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Odstranění billboardů z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy vyžaduje novela zákona o pozemních komunikacích platná od loňského září. Majitelům reklamních ploch nařizuje jejich odstranění, pokud jsou blíže než 250 metrů od dálnic a padesát metrů od silnic první třídy. Silničáři napočítali ve vymezených úsecích celkem sedm tisíc poutačů, z toho tři tisíce nelegálních.

autor: ČTK | 30. 3. 2018 15:06

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama