Praha - Čeští pivaři loni týdně vypili meziročně zhruba o jedno velké pivo více. Týdenní spotřeba se tak u nich zvýšila na 8,8 velkých piv, u žen se mírně zvýšila na 2,3 půllitru. Vyplývá to z nejnovějších údajů za rok 2017, které představil Český svaz pivovarů a sladoven v rámci dlouhodobé studie Pivo v české společnosti. Výzkum připravuje Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR (CVVM).
Pivo alespoň občas pije 87 procent českých mužů a 59 procent žen. Muži se napijí piva v průměru třiapůlkrát týdně, ženy méně než dvakrát za týden. V posledních třech letech se k sobě přiblížily podíly mužů konzumujících pivo v jednotlivých věkových skupinách.
"Zatímco donedávna platilo, že o něco více konzumentů piva je mezi muži ve věku 30 až 44 a 45 až 59 let, v letošním roce se podíly ve všech věkových skupinách usadily těsně okolo 87 procent," komentuje autor průzkumu Jiří Vinopal z CVVM.
Podle Martiny Ferencové, výkonné ředitelky Českého svazu pivovarů a sladoven, je z dlouhodobého pohledu vidět, že životní styl Čechů se proměňuje. Odráží se to v jejich stravovacích návycích i v četnosti společenských kontaktů, které zčásti nahradila virtuální komunikace na sociálních sítích.
Za pozitivní zprávu považuje fakt, že obliba piva neklesá. Z dlouhodobého pohledu konzumuje pivo devět z deseti mužů a šest z deseti žen. Od předchozího šetření posílila o šest procent skupina mužů, kteří se zajímají o to, jak a z čeho se pivo vyrábí.
"Roste zájem o piva vyráběná v Česku méně tradičními postupy, jako jsou piva nefiltrovaná, svrchně kvašená nebo třeba pšeničná. Jen na Dnech českého piva v září loňského roku se sešlo více než osmdesát pivních speciálů," říká Ferencová.
Posun spotřebitelských preferencí je patrný i z dat týkajících se zájmu o značku nabízeného piva a loajality k určité značce. Z výzkumu vyplynulo, že v porovnání s rokem 2015 mírně pokleslo procento mužů, kteří se pokaždé zajímají o značku nabízeného piva (z 87 na 81 procent). Ženy v tomto ohledu své chování nezměnily, většinou nebo dokonce pokaždé se o značku piva zajímá 60 procent konzumentek.
Kolik Češi vypili velkých piv týdně
Rok | Muži | Ženy |
2004 | 9,1 | 2,1 |
2005 | 8,7 | 2,2 |
2006 | 7,9 | 1,9 |
2007 | 9,5 | 2,1 |
2008 | 8,7 | 2,4 |
2009 | 8,7 | 2,2 |
2010 | 8,1 | 2,4 |
2011 | 7,7 | 2,0 |
2012 | 7,7 | 2,2 |
2013 | 7,6 | 2,3 |
2014 | 7,8 | 2,3 |
2015 | 8,3 | 2,5 |
2016 | 7,7 | 2,2 |
2017 | 8,8 | 2,3 |