O práci revizora není v Praze zájem. Musí mít maturitu, projít psychotestem a ovládat cizí jazyk

ČTK ČTK
7. 11. 2017 17:59
Pražský dopravní podnik zaměstnává zhruba 150 revizorů. Zatímco dříve se o místo hlásilo i několik set lidí, nyní je zájem výrazně nižší.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Dopravní podnik města Brna

Praha - Dopravní podnik hlavního města (DPP) má v poslední době problém doplňovat stavy revizorů. Novinářům to řekl vedoucí odboru přepravní kontroly magistrátu Josef Hocek. DPP zaměstnává zhruba 150 přepravních kontrolorů, kteří však mnohdy pozici poměrně rychle opouštějí. Od revizorů podnik očekává maturitu a znalost alespoň jednoho cizího jazyka, procházejí také pohovorem u psychologa.

"V současné době jsme chtěli doplnit stav revizorů, protože víme, že někteří nám budou koncem roku odcházet. Podařilo se nám naplnit kurz jenom osmi lidmi, kteří splňují kritéria," uvedl Hocek. Dodal, že dříve se o místa hlásilo i několik set lidí a podnik neměl problém kapacity naplnit.

Zájemci o práci přepravního kontrolora procházejí přes komisi, která se skládá z psychologa, vedoucího odboru přepravní kontroly, právníka a personalistů. Poté je čeká měsíční kurz, kde se učí zákonné normy, jak se chovat k cestujícím a další nutné znalosti. Nejvíce uchazečů je podle Hocka vyřazeno na základě psychologického vyšetření.

Práce revizora je stresující, uvedl Hocek. I když uchazeči projdou výběrem i kurzem, mnoho z nich poměrně rychle končí. "Někteří, kteří složí zkoušky, které nejsou úplně jednoduché, jsou schopni skončit během týdne," řekl.

Podle Pavla Kurky, který v MHD kontroluje cestující 25 let, se revizoři často setkávají s útěky, nabídkami úplatků nebo napadením. Tomu letos zatím čelilo 39 kontrolorů. V mnoha případech je však podle Kurky chyba i v nezkušenosti revizora. "Měl by vývoj situace řídit tak, aby k napadení nedošlo," uvedl. Kontrolor má vždycky možnost nechat cestujícího jít, potom ho následovat a zavolat policii, se kterou mají revizoři dobré vztahy, dodal.

Četnost černých pasažérů se podle Kurky v Praze liší. Trasa metra C je na průměru, na metru A černí pasažéři téměř nejsou a na trase B je jich více. Přistižení bývají nejčastěji mladší muži mezi dvaceti a třiceti lety, a pokud se vymlouvají, obvykle na zapomenutý doklad. Podle Kurky zkušený revizor poměrně spolehlivě rozezná, zda dotyčný lže, a ve třech čtvrtinách případů tomu tak je.

Revizorů zaměstnává dopravní podnik kolem 150, v terénu se jich denně pohybují dvě třetiny. Kontroloři mají sedmitýdenní turnus a předem vědí, kde budou pracovat. Prahu mají rozdělenou na asi 25 úseků a všichni se střídají tak, aby zhruba stejně času trávili v tramvajích, autobusech a v metru, kde je práce nejkomfortnější.

Zákon revizorům neukládá nutnost nosit uniformu, v metru a lanovce je to však podle Hocka vhodné. "V autobusech a tramvajích záleží na revizorech samotných, jestli si uniformu vezmou," uvedl.

Revizoři letos zatím při zhruba šesti milionech kontrol uložili pokuty 213 tisícům cestujícím bez dokladu a na pokutách DPP inkasoval 65 milionů korun. V roce 2015 revizoři černých pasažérů chytili asi 294 tisíc a loni 300 tisíc. Na nezaplaceném jízdném podnik ročně tratí asi 350 milionů korun. V současnosti běží kampaň zaměřená na boj s černými pasažéry.

 

Právě se děje

Další zprávy