O etické nakupování je zájem. Tržby za výrobky Fairtrade stouply skoro o desetinu

ČTK ČTK
18. 10. 2018 12:05
Podle objemu tržeb největším trhem loni zůstala Británie, kde se tržby zvýšily o sedm procent na více než dvě miliardy eur. Následovaly Německo a USA. Ve více než polovině zemí, kde působí národní organizace pro férový obchod, tržby rostly dvouciferným procentním tempem.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Bonn - Celosvětové tržby z prodeje zboží se značkou etického nakupování Fairtrade loni poprvé překročily hranici osmi miliard eur (206,7 miliardy Kč). Celkově se zvýšily o devět procent na téměř 8,5 miliardy eur. Vyplývá to z prohlášení neziskové organizace Fairtrade International.

Podle objemu tržeb největším trhem loni zůstala Británie, kde se tržby zvýšily o sedm procent na více než dvě miliardy eur. Následovaly Německo a USA. Ve více než polovině zemí, kde působí národní organizace pro férový obchod, tržby rostly dvouciferným procentním tempem.

Významně se zvýšilo i množství prodaných surovin a výrobků. Nejvíce se zvýšil prodej kakaa, a to o 57 procent. Prodej cukru stoupl o 30 procent, kávy o 15 procent a banánů o 11 procent. Banány patří mezi nejúspěšnější fairtradové produkty. Prodej čaje se však snížil o 12 procent, hlavně kvůli poklesu poptávky po černém čaji v Evropě na úkor kávy a dalších nápojů. Prodej květin zůstal téměř stabilní. Pod značkou Fairtrade se prodává také řada dalších produktů, včetně rýže, oříšků, koření či sportovních míčů.

V roce 2017 bylo do systému férového obchodu zapojeno více než 1,6 milionu pěstitelů a dělníků v 75 zemích světa. Na 150 světových trzích pak bylo k dispozici více než 30 tisíc různých produktů se značkou Fairtrade.

Systém spravedlivého obchodu Fairtrade se snaží zajistit výrobcům výdělek, který jim za jejich práci náleží. Část zisku putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí. Cílem programu je podpora pěstitelů, řemeslníků a dalších pracovníků z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Fairtradové produkty bývají dražší než ostatní. Zákazník má ale jistotu, že je vypěstovali či vyrobili lidé za důstojných podmínek a za spravedlivou odměnu, že se na výrobě nepodílely děti a že byla výroba ekologicky šetrná.

Celkový příspěvek od spotřebitelů do společného fondu loni činil 178 milionů eur (4,6 miliardy Kč). Příspěvek od českých zákazníků podle dřívějších informací činil 8,5 milionu korun. Ve srovnání s globálními údaji je to sice nízká částka, z postkomunistických zemí je však v Česku trh fairtradových produktů nejrozvinutější a dále roste, upozornila ředitelka neziskové organizace Fairtrade Česko a Slovensko Hana Malíková.

 

Právě se děje

Další zprávy