NWR chce žalovat Česko kvůli převzetí OKD. Stát měl poškodit akcionáře o miliony eur

ČTK ČTK
18. 2. 2019 12:12
Britský likvidátor společnosti New World Resources (NWR) chce žalovat Českou republiku kvůli převzetí dolů OKD, které NWR dříve vlastnila. Tvrdí, že stát, který převzal černouhelné doly OKD loni prostřednictvím své společnosti Prisko, akcionáře NWR poškodil o stovky milionů eur. Uvedly to dnes Hospodářské noviny (HN). Podle nich se bývalý vlastník dolů dopisem obrátil na prezidenta Miloše Zemana, premiéra Andreje Babiše a několik ministerstev a mimo jiné v něm píše, že pokud nedospějí k dohodě do tří měsíců, zahájí likvidátor arbitráž u Mezinárodního centra pro řešení investičních sporů při Světové bance.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

HN mají dopis k dispozici a Charlie Lightfoot, partner firmy Jenner & Block, která figuruje jako likvidátor NWR, v něm v souvislosti s převzetím dolů OKD státem uvádí, že se "jednalo o faktické znárodnění těžebního byznysu společnosti NWR".

Náměstek ministryně financí Ondřej Landa, pod kterého spadá řízení Priska i případné soudní spory, obdržení dopisu HN potvrdil. Podle Landy je to určitým způsobem předžalobní výzva, ministerstvo si ale za svým postupem ohledně OKD stojí. "Pokud se nedohodneme, jako vždy vybereme právní firmu a jsme připraveni se bránit," řekl Landa.

Těžební společnost OKD skončila v úpadku v roce 2016, poté co sama na sebe podala insolvenční návrh. Uvedla v něm, že více než 650 věřitelům dluží přes 17 miliard korun. Věřitelé nakonec přihlásili pohledávky za více než 20 miliard korun, insolvenční správce Lee Louda ovšem pohledávky za většinu této částky popřel.

 

Právě se děje

před 13 minutami

Írán zatkl opozičního novináře Zama, spolupracoval podle něj se zahraničními tajnými službami

Íránské revoluční gardy oznámily, že zatkly íránského novináře Rúholláha Zama, který využíval komunikační aplikaci, aby posílil disent. Informoval o tom zpravodajský web BBC. Zam žil podle médií v exilu v Paříži. Okolnosti jeho zadržení jsou nejasné.

Šestačtyřicetiletý Zam, který je synem reformního duchovního Mohammada Alího Zama, byl podle revolučních gard dopraven do Íránu v rámci komplikované tajné operace. O jeho zatčení informovala íránská státní televize s tím, že krok představuje vítězství nad západními tajnými službami. Podle revolučních gard dostával novinář pokyny a ochranu od zpravodajských služeb Francie, Spojených států a Izraele. Jeho zadržení íránské úřady připsaly moderním a inovativním technikám, který byly využity k "oklamání" zahraničních tajných služeb.

Zam v minulosti odmítl, že by spolupracoval se zahraničními zpravodajskými službami. Novinář spravoval populární protivládní zpravodajský kanál Amadnews, kterému íránské úřady připisují podněcování protestů v letech 2017-2018 po sporných prezidentských volbách. Web sdílel videa z protestů, nelichotivé informace o íránských politicích a na šifrované komunikační aplikaci Telegram měl web 1,4 milionu sledujících. Íránské úřady uvedly, že kanál podněcoval násilné povstání, a následně jej zablokovaly. Později ale web začal fungovat pod jiným názvem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy