Nový jízdní řád: ČD lákají na rychlejší a lepší vlaky

Petr Kučera Petr Kučera
20. 11. 2013 13:25
Spojení mezi Prahou a Ostravou se zkrátí na dobu těsně pod tři hodiny.
Video: YouTube.com

Praha - Rychlejší a modernější vlaky zdůrazňují České dráhy při prezentaci nového jízdního řádu, který začne platit 15. prosince. Zásadní změny, alespoň pokud jde o dálkovou dopravu mezi tuzemskými městy, ale nepřináší.

Spojení mezi Prahou a Ostravou se zkrátí na dobu těsně pod tři hodiny, přesně na dvě hodiny a 59 minut. Pochopitelně jen při jízdě rychlovlakem Pendolino a pouze při počítání trasy jen na ostravské nádraží Svinov. Cesta z Prahy na ostravské hlavní nádraží potrvá tři hodiny a sedm minut, což je o čtyři minuty méně než dosud.

Černé vlaky Leo Express urazí cestu mezi pražským a ostravským hlavním nádražím za tři hodiny a 25 minut, žluté vlaky RegioJet za tři hodiny a 30 minut. Zatímco RegioJet nadále staví například v Pardubicích, Leo Express pro změnu nově zajíždí do Přerova. U obou soukromých konkurentů se - na rozdíl od pendolina - nemusí platit samostatně místenka, je součástí ceny jízdenky.

Vlaky EuroCity Českých drah dojedou z Prahy do Ostravy za více než tři a půl hodiny, mají ale také nejvíce zastávek.

Rychleji na západ i na jih

Rychlovlaky Pendolino se také častěji podívají na západ Čech na trať přes Plzeň do Chebu a Františkových Lázní, kam dosud jezdí jen o víkendu. Původní plány na toto rozšíření však České dráhy zatím omezily na polovinu.

Mezi Prahou a Plzní tak pojede Pendolino ve všední dny jen dvakrát v každém směru, navíc mimo špičku. Z Prahy vyrazí v 8:40 a v 10:40, v opačném směru z Plzně do hlavního města v 13:55 a 15:55. Cesta mezi oběma městy se díky soupravám Pendolino zkrátí oproti běžným rychlíkům zhruba o deset minut.

Díky dokončení některých úseků čtvrtého koridoru se zrychlí také spojení z Prahy do Českých Budějovic, a to o dvanáct minut na necelé dvě a půl hodiny. „Po dokončení modernizace dalších úseků koridoru v budoucnosti se cestovní časy dále zkrátí," říká Petr Pošta z tiskového oddělení drah.

Klimatizované vozy s elektrickými zásuvkami pro drobnou elektroniku se na této trase mají objevit nejen v mezistátních spojích Praha - Linec, ale také v soupravách „několika vnitrostátních rychlíků".

Vracejí se některé zrušené spoje

Ministerstvo dopravy znovu objednalo některé dříve omezené dálkové spoje, hlavně ve večerních hodinách. Jedná se například o rychlíky z Liberce (odjezd 18:28) do Ústí nad Labem, respektive z Ústí  (odjezd 19:27) do Liberce nebo vlaky mezi Kolínem a Ústím nad Labem (rychlíky R 780 a 795 ve večerních hodinách, které pojedou v pracovní dny a v neděli).

V původním rozsahu pojedou i večerní vlaky R 620 a R 669 v úseku Brno - Jihlava a zpět. Vracejí se také sobotní ranní vlaky R 823 a R 846 mezi Brnem, Přerovem a Bohumínem.

Celkový počet vlakových spojů Českých drah nicméně klesne o 0,6 procenta. Největší úbytek postihne Liberecký a Plzeňský kraj. Pokles o 8,4 procenta na Liberecku je podle náměstka pro osobní dopravu Michala Štěpána dán především nesjízdností trati mezi Libercem a Jablonným v Podještědí, kterou poškodily letošní povodně. V Plzeňském kraji pak objednávka vlaků ve srovnání s letošním jízdním řádem klesne o 6,4 procenta.

Státní dopravce bude po 15. prosinci provozovat celkem 8411 spojů, z toho 554 dálkových.    

Skoro 200 nových vagónů

Dráhy opět slibují, že se rozšíří počet modernizovaných vozů s elektrickými zásuvkami, stolečky, bezbariérovým přístupem nebo klimatizací.

„Dojde k masivnímu nasazení vozů po modernizaci (více než 100 vozů) a vozů odkoupených od rakouských ÖBB (zhruba 80 vozů)," říká Pošta.

Do provozu budou uvedeny poslední ze série 64 modernizovaných, bezbariérových vozů typu Bbdgmee, které dopravce nasadí například na linky Praha - Ústí nad Labem - Cheb a Plzeň - České Budějovice - Brno.

Pokračovat bude také modernizace vozů typu Bmee na Bdmpee (klimatizované velkoprostorové vozy 2. třídy s místy pro jízdní kola), které budou jezdit například na lince Praha - Brno - Bratislava - Budapešť.

Další modernizované vozy typu ABpee (1. a 2. třída, klimatizace, elektrické zásuvky) a Bdtee (takzvaná malá modernizace vozů 2. třídy, například místa na kola, zásuvky) budou během nadcházejícího roku nasazeny například na linku Brno - Břeclav - Olomouc nebo na spoje Praha - Plzeň - Klatovy.

Od poloviny roku předpokládají České dráhy také zkušební provoz souprav Railjet na vybraných vlacích EuroCity mezi Prahou a Vídní.  

Konkrétnější přehled plánovaného nasazení modernizovaných vozů se online deníku Aktuálně.cz nepodařilo od Českých drah získat. Mimo jiné proto, že podnik zatím nemůže garantovat přesné termíny - vagóny zařazuje průběžně podle toho, jak jsou výrobcem dodávány.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Fanoušci Baníku vybrali 330 tisíc korun pro rodiny obětí střelby

Finanční sbírka ostravských fotbalových fanoušků na sobotním ligovém utkání Baníku proti Spartě vynesla přibližně 330 tisíc korun. Obnos bude poukázán pozůstalým sedmi obětí tragické střelby ve Fakultní nemocnici v Ostravě-Porubě.

Ve sbírce, kterou organizoval spolek Baník Baníku, podle webu sdružení bylo vybráno 326.968 korun i drobné sumy v cizích měnách. Dohromady se jedná přibližně o 330 tisíc korun.

Vedle ostravských fanoušků se do charity zapojil i samotný Baník, který z výtěžku věnoval na stejný účel 150 tisíc korun. Další peníze mezi sebou vybírají hráči a zaměstnanci klubu.

Další zprávy