Nový jízdní řád: ČD lákají na rychlejší a lepší vlaky

Petr Kučera Petr Kučera
20. 11. 2013 13:25
Spojení mezi Prahou a Ostravou se zkrátí na dobu těsně pod tři hodiny.
Video: YouTube.com

Praha - Rychlejší a modernější vlaky zdůrazňují České dráhy při prezentaci nového jízdního řádu, který začne platit 15. prosince. Zásadní změny, alespoň pokud jde o dálkovou dopravu mezi tuzemskými městy, ale nepřináší.

Spojení mezi Prahou a Ostravou se zkrátí na dobu těsně pod tři hodiny, přesně na dvě hodiny a 59 minut. Pochopitelně jen při jízdě rychlovlakem Pendolino a pouze při počítání trasy jen na ostravské nádraží Svinov. Cesta z Prahy na ostravské hlavní nádraží potrvá tři hodiny a sedm minut, což je o čtyři minuty méně než dosud.

Černé vlaky Leo Express urazí cestu mezi pražským a ostravským hlavním nádražím za tři hodiny a 25 minut, žluté vlaky RegioJet za tři hodiny a 30 minut. Zatímco RegioJet nadále staví například v Pardubicích, Leo Express pro změnu nově zajíždí do Přerova. U obou soukromých konkurentů se - na rozdíl od pendolina - nemusí platit samostatně místenka, je součástí ceny jízdenky.

Vlaky EuroCity Českých drah dojedou z Prahy do Ostravy za více než tři a půl hodiny, mají ale také nejvíce zastávek.

Rychleji na západ i na jih

Rychlovlaky Pendolino se také častěji podívají na západ Čech na trať přes Plzeň do Chebu a Františkových Lázní, kam dosud jezdí jen o víkendu. Původní plány na toto rozšíření však České dráhy zatím omezily na polovinu.

Mezi Prahou a Plzní tak pojede Pendolino ve všední dny jen dvakrát v každém směru, navíc mimo špičku. Z Prahy vyrazí v 8:40 a v 10:40, v opačném směru z Plzně do hlavního města v 13:55 a 15:55. Cesta mezi oběma městy se díky soupravám Pendolino zkrátí oproti běžným rychlíkům zhruba o deset minut.

Díky dokončení některých úseků čtvrtého koridoru se zrychlí také spojení z Prahy do Českých Budějovic, a to o dvanáct minut na necelé dvě a půl hodiny. „Po dokončení modernizace dalších úseků koridoru v budoucnosti se cestovní časy dále zkrátí," říká Petr Pošta z tiskového oddělení drah.

Klimatizované vozy s elektrickými zásuvkami pro drobnou elektroniku se na této trase mají objevit nejen v mezistátních spojích Praha - Linec, ale také v soupravách „několika vnitrostátních rychlíků".

Vracejí se některé zrušené spoje

Ministerstvo dopravy znovu objednalo některé dříve omezené dálkové spoje, hlavně ve večerních hodinách. Jedná se například o rychlíky z Liberce (odjezd 18:28) do Ústí nad Labem, respektive z Ústí  (odjezd 19:27) do Liberce nebo vlaky mezi Kolínem a Ústím nad Labem (rychlíky R 780 a 795 ve večerních hodinách, které pojedou v pracovní dny a v neděli).

V původním rozsahu pojedou i večerní vlaky R 620 a R 669 v úseku Brno - Jihlava a zpět. Vracejí se také sobotní ranní vlaky R 823 a R 846 mezi Brnem, Přerovem a Bohumínem.

Celkový počet vlakových spojů Českých drah nicméně klesne o 0,6 procenta. Největší úbytek postihne Liberecký a Plzeňský kraj. Pokles o 8,4 procenta na Liberecku je podle náměstka pro osobní dopravu Michala Štěpána dán především nesjízdností trati mezi Libercem a Jablonným v Podještědí, kterou poškodily letošní povodně. V Plzeňském kraji pak objednávka vlaků ve srovnání s letošním jízdním řádem klesne o 6,4 procenta.

Státní dopravce bude po 15. prosinci provozovat celkem 8411 spojů, z toho 554 dálkových.    

Skoro 200 nových vagónů

Dráhy opět slibují, že se rozšíří počet modernizovaných vozů s elektrickými zásuvkami, stolečky, bezbariérovým přístupem nebo klimatizací.

„Dojde k masivnímu nasazení vozů po modernizaci (více než 100 vozů) a vozů odkoupených od rakouských ÖBB (zhruba 80 vozů)," říká Pošta.

Do provozu budou uvedeny poslední ze série 64 modernizovaných, bezbariérových vozů typu Bbdgmee, které dopravce nasadí například na linky Praha - Ústí nad Labem - Cheb a Plzeň - České Budějovice - Brno.

Pokračovat bude také modernizace vozů typu Bmee na Bdmpee (klimatizované velkoprostorové vozy 2. třídy s místy pro jízdní kola), které budou jezdit například na lince Praha - Brno - Bratislava - Budapešť.

Další modernizované vozy typu ABpee (1. a 2. třída, klimatizace, elektrické zásuvky) a Bdtee (takzvaná malá modernizace vozů 2. třídy, například místa na kola, zásuvky) budou během nadcházejícího roku nasazeny například na linku Brno - Břeclav - Olomouc nebo na spoje Praha - Plzeň - Klatovy.

Od poloviny roku předpokládají České dráhy také zkušební provoz souprav Railjet na vybraných vlacích EuroCity mezi Prahou a Vídní.  

Konkrétnější přehled plánovaného nasazení modernizovaných vozů se online deníku Aktuálně.cz nepodařilo od Českých drah získat. Mimo jiné proto, že podnik zatím nemůže garantovat přesné termíny - vagóny zařazuje průběžně podle toho, jak jsou výrobcem dodávány.

 

Právě se děje

Další zprávy