Největším zadavatelem reklamy v Česku byla loni opět firma Lidl s investovanou částkou 2,099 miliardy korun v ceníkových cenách. I na dalších místech skončily zahraniční potravinové řetězce Kaufland a Albert s investicemi 2,048 miliardy korun, respektive 1,829 miliardy korun.
Na dalších místech jsou sázková společnost Sazka a největší e-shop Alza.cz, které na reklamu vydaly shodně kolem 1,7 miliardy korun.
"Prvních pět pozic v žebříčku zůstalo proti předloňskému roku téměř beze změny, nejsilnějšími inzerenty i nadále zůstávají potravinové řetězce. Jediná změna nastala na čtvrtém a pátém místě, kde si prohodily pozice Sazka a Alza.cz. Obě společnosti pracují s obdobným mediálním rozpočtem," uvedl ve středu Tomáš Hynčica z Nielsen Admosphere.
Obchodník s elektronikou HP Tronic, pod kterého spadají například prodejny Datart či Euronics, skončil na sedmé příčce, když loni inzeroval reklamu za celkem 1,3 miliardy korun.
Společnost přitom podle údajů z Úřadu práce získala v době pandemie v rámci programu Antivirus z veřejných peněz druhou nejvyšší podporu, první byla automobilka Škoda Auto. Antivirus měl bránit propouštění a firmy, na které dopadla nařízená omezení proti covidu a koronavirová krize, z něj mohly získat příspěvky na mzdy a náhrady mezd. Zmíněné obchody však realizují velkou část svých prodejů prostřednictvím e-shopů, které nebyly opatřeními nijak zasaženy.
Zadavatel | Ceníková hodnota reklamního prostoru (2021) |
1. Lidl | 2 099 155 000 Kč |
2. Kaufland | 2 048 378 000 Kč |
3. Albert | 1 829 007 000 Kč |
4. Sazka | 1 731 858 000 Kč |
5. Alza.cz | 1 691 304 000 Kč |
6. Simply You Pharmaceuticals | 1 417 540 000 Kč |
7. HP Tronic Zlín | 1 300 695 000 Kč |
8. Billa | 1 291 508 000 Kč |
9. Mountfield | 1 251 084 000 Kč |
10. Henkel ČR | 1 218 523 000 Kč |
Inzertně nejsilnější byl v loňském roce segment potravinových řetězců, následovaný kategorií bankovnictví a pojištění, třetí místo patřilo elektronice a domácím spotřebičům.
Všechny kategorie v top deset mírně meziročně rostly s výjimkou prodeje motorových vozidel, kde inzerce stejně jako předloni klesala. Do žebříčku se také po třech letech vrátil segment telekomunikací.
Kategorie | Ceníková hodnota reklamního prostoru (2021) |
1. Potraviny a potravinové řetězce | 22 016 956 000 Kč |
2. Bankovnictví a pojištění | 9 854 459 000 Kč |
3. Elektronika a domácí spotřebiče | 8 779 732 000 Kč |
4. Farmaceutické přípravky | 7 577 908 000 Kč |
5. Osobní kosmetika | 6 279 456 000 Kč |
6. Vybavení domácnosti | 5 828 082 000 Kč |
7. Rekreační činnosti | 5 141 311 000 Kč |
8. Motorová vozidla | 4 743 597 000 Kč |
9. Móda | 3 683 754 000 Kč |
10. Telekomunikace | 3 059 560 000 Kč |