"V době naší první analýzy z roku 2017 bylo možné koupit byt v blízkosti metra i pod pět milionů korun. Dnes ceny bytů nikde neklesají pod sedm milionů. Dokonce i v dříve dlouhodobě nejlevnější lokalitě dostupné podzemní dopravou na Černém Mostě stojí osmdesátimetrový byt v průměru 7,5 milionu korun," uvedl zakladatel webu Valuo.cz Radek Šitera.
Naopak cenovka s deseti miliony podle něj přestává být vzácnost, "pyšní se" jí už byty v okolí 25 stanic.
"Cenovka přesahující částku 100 tisíc korun za metr čtvereční je dnes realitou u 51 stanic z celkového počtu 61. Zbylých deset zastávek se k této hranici velmi rychle přibližuje," popsal dále Šitera.
Nejdražší byty se nachází na trase A (průměrný meziroční růst o 15,31 procenta na 140 100 korun za metr čtvereční), následují trasa B (meziroční růst o 16,4 procenta na 120 tisíc korun) a trasa C (meziroční růst o 19,41 procenta na 116 900 korun).
Z celkového počtu 61 stanic metra jsou pouze dvě, v jejichž okolí cena proti roku 2021 klesla. Jedná se o stanice Hlavní nádraží (pokles o procento) a Malostranská, která byla v lednu 2021 nejdražší (meziroční pokles o devět procent na letošních 192 800 korun za metr čtvereční). Nutno však dodat, že v okolí obou těchto stanic se nachází jen velmi malé množství bytů.
"U zbylých 59 zastávek si za bydlení připlatíte, největší zdražení pocítili lidé v okolí stanic Vyšehrad (o 42 procent), Střížkov (o 35 procent) a Bořislavka (o 35 procent)," doplnil Šitera.
Od roku 2017 se nejvíce zvedly ceny u stanice metra C Opatov, a to o 113 procent. Nejméně - o 21,35 procenta - za tuto dobu zdražily byty na stejné trase u stanice I. P. Pavlova.
Během pěti let sledování server Valuo.cz zaznamenal navýšení cen o 43,88 procenta při stanicích metra B, o 56,07 procenta při stanicích metra C a o 77,34 procenta při stanicích metra A.
Výsledky analýzy vychází z inzerátů na realitních serverech o bytech v osobním vlastnictví o rozloze 80 metrů čtverečních a ve stavu velmi dobrý - po kompletní rekonstrukci.
Pro srovnání byly vybrány byty, které se nacházejí do jednoho kilometru od stanice metra, ve většině případů to však bylo dokonce jen do 400 metrů. Výjimkou je stanice Letňany, kde metro C končí v dosud nezastavěném prostoru. Okruh byl proto rozšířen do 1,5 kilometru. Pokud bylo potřeba vzít v úvahu i byty, které byly větší, nebo se v okolí metra prodávaly pouze novostavby, byla jejich cena upravena pomocí koeficientů.