Praha – Jako o světové krizi mluví o negramotnosti studie, kterou zveřejnila nadace World Literacy Foundation. Na světě je podle ní celkem přes 796 milionů kompletně negramotných lidí. Světová ekonomika kvůli tomu ročně přichází o 1,2 trilionu amerických dolarů, tedy zhruba 28,8 trilionu korun. Konkrétně Českou republiku to stojí 3,62 miliardy amerických dolarů (87 miliard korun) ročně, spočítala nadace.
„Jedno ze čtyř dětí v USA vyrůstá, aniž by se učilo číst. Naším posláním je zajistit takovou možnost pro všechny děti,“ napsala na Twitteru Shannon Simmons, která má v nadaci na starosti komunikaci.
O nejvíce ze všech zemí světa přicházejí kvůli neschopnosti číst či psát Spojené státy americké - ročně o 8,73 trilionu korun.
„Kompletní nebo i jen částečná negramotnost má dlouhodobý vliv na život lidí, jejich zaměstnatelnost, a tedy i možnost obživy. Platí to ve všech zemích i ekonomikách,“ uvedl ředitel organizace Andrew Kay pro deník Guardian.
Znevýhodnění na celý život
Hůře postižené negramotností jsou rozvojové země, i když většina finančních nákladů na boj s ní padá na rozvinuté státy.
Zatímco rozvojové státy přicházejí kvůli negramotnosti v průměru o půl procenta hrubého domácího produktu (HDP), nejrozvinutější státy kolem dvou procent. Mezi nimi jsou země jako Čína nebo Indie, které ročně přicházejí o 1,2 procenta.
Lidé neschopní číst nebo psát podle dostupných dat vydělávají o 42 procent méně, než by mohli. Navíc nejsou schopni například porovnávat ceny v obchodě, přečíst si smluvní podmínky nebo vyplnit pracovní smlouvu. Negramotnost však nepředstavuje jen ekonomické riziko.
Takto znevýhodnění lidé například nedokážou přečíst si příbalový leták léků, složení potravin nebo získat dostatek informací o případném nebezpečí.
Postupné zlepšování
Podle World Literacy Foundation je nyní na světě zhruba 57 milionů dětí, které nemají přístup k základnímu vzdělávání. To je nicméně znatelné zlepšení oproti stavu z roku 2000, kdy možnost chodit do školy nemělo (podle jiné studie Organizace spojených národů) 100 milionů dětí.
Podíl gramotných mezi mladými lidmi ve věku 15 až 24 let stoupl za poslední čtvrtstoletí celosvětově o osm procent - z 83 procent v roce 1990 na letošních 91 procent.
World Literacy Foundation upozorňuje i na problém, kdy děti sice vzdělávání začnou, ale nedokončí základní školní docházku. Podle organizace je přitom pro správnou výuku čtení nezbytně nutné, aby se člověk číst učil právě v dětství.