Praha - České aerolinie dál šetří. Přestaly provozovat lety do arménského Jerevanu, gruzínského Tbilisi a uzbeckého Taškentu. Spoje totiž sloužily hlavně pro transferové lety, které se národnímu dopravci tolik nevyplatily. "S obnovením provozu v letní sezoně 2015 ČSA už nepočítají," uvádí mluvčí podniku Daniel Šabík.
Linky byly sice podle něj obsazené, na devadesát procent pasažérů ale necestovalo z Jerevanu, Tbilisi či Taškentu přímo do Prahy, ale pokračovalo z Letiště Václava Havla dál.
Pokud je přitom spoj součástí přestupního letu, tak za něj aerolinky utrží méně, než kdyby si lidé koupili letenku jen z místa A do bodu B.
"Obsazenost vůbec nevypovídá o rentabilnosti daného letu nebo linky," zdůrazňuje Šabík. Držet si dál tyto destinace podle něj nemělo pro ČSA ekonomický smysl. "Potenciál pro lokální leteckou přepravu, takzvaný point-to-point, je na zmiňovaných linkách dlouhodobě velmi nízký," dodává.
Tyto linky využívali především transferoví cestující i v minulosti, dříve se však ČSA podle Šabíka na tento typ klientely orientovaly. "V současnosti je strategie společnosti jiná," uvádí ovšem mluvčí. Přestupní lety jsou podle něj pro aerolinky už jen doplňkovou službou, na které se podílí například s Korean Air nebo společností Travel Service.
Nové destinace, mezi nimiž mají od konce března 2015 přibýt ruské město Kazaň, Kaliningrad nebo třeba norské Oslo, podle něj zmíněný potenciál lákat cestující z jednoho místa na druhé mít budou.
Sezonní přerušení nestačilo
Lety do Jerevanu, Tbilisi a Taškentu měly ČSA původně přerušit jen na zimu. "Tbilisi, stejně jako Taškent nebo například Nice, bylo sezonní destinací už vloni. Na stejný model převedly České aerolinie také provoz mezi Prahou a Jerevanem, Almaty a Permem," říká Šabík s tím, že o definitivním ukončení provozu se rozhodlo v září. Zároveň dodává, že do zbylých tří destinací se společnost v letní sezoně 2015 opět vrátí.
Do Tbilisi i Jerevanu létaly aerolinky minimálně třikrát týdně, do Jerevanu v letních měsících s výjimkou sobot dokonce denně. Ceny těchto přímých spojů přitom patřily, co se týká cestování z Prahy do zakavkazských republik, mezi nejnižší. Mezi Prahou a Taškentem přepravovaly letos ČSA pasažéry dvakrát týdně.
Rušení nevýdělečných destinací je jeden ze způsobů, jak se ČSA snaží vylepšit své hospodaření. V červených číslech se společnost nachází, s výjimkou roku 2010, již několik let, například v minulém roce vykázala ztrátu 922 milionů korun.
Dopravce proto nedávno oznámil také masivní propouštění zaměstnanců, konkrétně 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků. Propouštění bylo součástí úsporného programu i v minulých letech. Zatímco před aktuální vlnou výpovědí pracovalo u ČSA zhruba 900 lidí, v roce 2010 jich podle výroční zprávy firmy byly ještě dva tisíce.