Kunovice (Uherskohradišťsko) - Kunovická společnost Evektor přijme díky kapitálovému vstupu z Malajsie během několika let stovky nových pracovníků. Skupina Evektor nyní zaměstnává kolem 400 lidí, cílový stav by měl být podle zástupce ředitele firmy Petra Štěrby kolem 800 až 900 zaměstnanců.
Malajsijská společnost by do českého výrobce letadel měla investovat až 200 milionů dolarů, což jsou v přepočtu asi čtyři miliardy korun.
Podle Štěrby je tato částka určena na investice v horizontu do deseti let. Zatím je podepsána dohoda o nižší sumě na první etapu, kterou je dokončení certifikace letounu EV-55 Outback určeného pro přepravu 9 až 14 lidí nebo 1800 kilogramů nákladu.
Výroba zůstane v Kunovicích
Na vývoji letadla se podílely dvě desítky českých firem. Zatím byly postaveny dva stroje. První má podle Štěrby, který je i hlavním konstruktérem EV-55, za sebou 170 hodin letových zkoušek.
Druhý stroj podstupuje pevnostní zkoušky, hotové jsou na křídlech, řízení, podvozku a ocasních plochách, probíhají zkoušky trupu.
Evektor hodlá do konce roku 2016 získat typový certifikát Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA), který umožní zahájení sériové výroby EV-55. Do dalších dvou let by měl být rozšířen nynější výrobní areál Evektoru. "Partner nemá ambice přesunout výrobu třeba do Malajsie," uvedl Štěrba.
Padesát letadel ročně
S rozšířením výroby souvisí potřeba nových zaměstnanců. Evektor spolupracuje s vysokými školami, studentům nabízí stáže i pozdější uplatnění. Nabírat ale bude i do dělnických profesí. Po roce 2016 by Evektor chtěl vyrábět 15 až 20 letadel ročně.
V budoucnu by jich podle požadavků trhu a výrobních kapacit firmy mohlo být až 50. Letadla se společnost bude snažit uplatnit na celém světě. Sází na jejich schopnost létat ve vyšších nadmořských výškách i teplotách, uvézt zatížení srovnatelné s konkurencí i na příznivou cenu.
"Primárně jde o zákazníky, kteří obsluhují leteckou dopravou oblasti s méně rozvinutou infrastrukturou, typicky to jsou horské oblasti, ostrovy a jiné odlehlé lokality. Jde fakticky o celý svět počínaje Jižní Amerikou, Severní Amerikou, Kanadou, Aljaškou přes Rusko, jihovýchodní Asii až po Austrálii, Nový Zéland a Afriku. Paradoxně nejmenší trh pro toto letadlo je Evropa," doplnil Štěrba.
Společnost Evektor byla založena v roce 1991. Kromě leteckého pracuje například i pro automobilový průmysl. Vyvinula například malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, kterých prodala přes 1300 do více než 50 zemí světa. Skupinu Evektor tvoří kromě stejnojmenné společnosti další čtyři firmy, z nichž zásadní je výrobce letadel Evektor - Aerotechnik.
Podle Štěrby loni obě firmy hospodařily se ziskem, bližší údaje neuvedl. V roce 2012 vykázal Evektor při tržbách přes 220 milionů zisk necelých 49 milionů korun, Evektor - Aerotechnik měl tržby 98 milionů a kvůli krizi na trhu malých letadel vykázal ztrátu 34,5 milionu Kč. Loni se ale podařilo prodat více letadel a hospodaření vylepšily i subdodávky pro jiné strojírenské firmy.