Praha – Nápojářská skupina Kofola musí řešit problémy s registrací značky Natelo, kterou využívá od roku 2012 pro hřejivý ovocný nápoj.
Úřad průmyslového vlastnictví totiž uznal námitky jednoho z největších výrobců cukrovinek na světě, italské společnosti Ferrero. Podle úřadu je totiž značka Natelo a její obrazové ztvárnění podobné nejznámějšímu výrobku italské společnosti, kterou je čokoládovooříšková pomazánka Nutella, a nemůže proto získat ochranu.
Podle úřadu jsou si kombinované ochranné známky nápoje Natelo a pomazánky Nutella příliš podobné. Roli by nemělo hrát ani to, že firma Kofola slovo Natelo na novější verzi obalu rozdělila do tří řádků.
Lidé si to budou plést
Kofola požádala o ochranu dvou kombinovaných ochranných známek Natelo a Natelo 37° (kombinovaná známka spojuje slovní a obrazovou podobu) v srpnu 2012. To se ale nelíbilo zástupcům italské společnosti Ferrero, podle kterých si lidé budou Natelo plést s Nutellou. „Obě firmy vyrábějí potravinářské výrobky a oba cílí v podstatě na všechny spotřebitele,“ uvedla italská společnost v námitkách zaslaných Úřadu průmyslového vlastnictví.
Podle výrobce Nutelly obě firmy sice nyní nabízí svoje výrobky v rozdílných oblastech potravinářského průmyslu, ale i tak se mohou v podstatě kdykoliv stát přímými konkurenty na trhu a podobnými značkami mást spotřebitele.
Nápoj, ne pomazánka
Právníci Kofoly argumentovali, že kombinované známky Natelo a Natelo 37° mají specifické grafické zpracování, rozdíly jsou i ve výslovnosti. Nutella je podle Kofoly spojována pouze s jedním konkrétním výrobkem a lidé si oba výrobky i kvůli rozdílné prodejní strategii plést nemohou.
„Označení Natelo chrání výrobky, které jsou nabízeny ve speciálních a konkrétně označených boxech a na vybraných místech, zatímco Nutellu lze zakoupit v jakékoli prodejně s potravinami,“ bránila se Kofola.
Ochranu nezískáte
Úřad průmyslového vlastnictví ale potvrdil, že obě známky jsou si podobné a Natelo a Natelo 37° ochranu získat nemohou. Firmy totiž působí na stejném trhu a starší Nutella (letos slaví 50 let od uvedení na trh) má přednost.
„V obou případech se jedná o potravinářské produkty se shodným a podobným účelem, to je uhasit žízeň, občerstvit se a vytvořit požadovaný chuťový vjem, které lze zařadit pod shodné obecné kategorie potravin a nápojů,“ rozhodl předseda úřadu Josef Kratochvíl.
To, že Ferrero působí na trhu s cukrovinkami, Kofola prodává nápoje a existuje odlišná prodejní strategie, není podle úřadu podstatné – v potaz musí vzít celý potravinářský trh. A značky Natelo i Nutella jsou si podle něj natolik podobné, že by si je zákazníci mohli plést.
Kofola, která tak má zatím chráněno pouze slovní označení Natelo, má možnost se proti tomuto rozhodnutí bránit u soudu. Zda to udělá, ale firma nechce sdělit, nekomentuje ani rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví.
Nad Nateou vyhráli
Nejde o první protesty proti značce Natelo. Ta se nelíbí ani konkurenčním Karlovarským minerálním vodám, podle kterých napodobuje značku Natea (dnes už nepoužívanou) pro ledové čaje.
Na rozdíl od Nutelly ale úřad námitky Karlovarských minerálních vod neuznal, spor ale ještě může také skončit u soudu.
Kofola uvedla hřejivý ovocný nápoj Natelo na trh v listopadu 2012, investovala do něj asi 10 milionů korun.