Praha - Podnikatel Radim Jančura rozjíždí další byznys. Po autobusech a vlacích bude lidi přepravovat také v taxících.
Jeho společnost Tick Tack začíná provozovat v hlavním městě 150 nových vozů taxi, se kterými nechce jen vydělávat, ale také bojovat proti špatné pověsti Prahy coby města, kde podle jeho slov taxikáři okrádají turisty, především cizince.
Za kilometr jízdy si Jančurovy taxíky účtují 28 korun. Kdo provede rezervaci přes internet nebo si nechá vystavit zákaznickou kartu, zaplatí 25 korun. Nástupní sazba činí 40 korun standardně a 30 korun při rezervaci či při jízdě se zákaznickou kartou. Minuta čekání je vždy za šest korun. "Nebojujeme cenou, ale pokud budeme muset jít níž, tak jsme připraveni," říká Jančura.
Všech 150 vozů Audi A6 podnikatel financuje přes operativní leasing a vozový park plánuje v rámci smlouvy se Škofinem obměňovat každý rok. "Vstupní náklady tak nejsou veliké, řádově jde o desítky milionů korun," dodává Jančura, podle kterého tak bude jeho společnost v průběhu času podnikat s vozovým parkem o průměrném stáří vozu v délce půl roku.
Jančura dále předpokládá postupné navyšování počtu vozidel zhruba o 50 vozů za půl roku. Růst vozidlového parku má nicméně záviset na oblibě, jakou si služba získá u zákazníků. Ještě v první polovině letošního roku Jančura mluvil o tisícovce vozidel a o tom, že chce vybudovat nejsilnější taxislužbu v Praze. Nyní předpokládá cílových 500 vozů, se kterými ale bude jezdit mnohonásobně více řidičů, aby tyto vozy co nejméně stály nevyužité.
Řidiče společnost podle Jančury nevybírala z řad taxikářů, ale raději si vyškolila vlastní lidi, nyní jich má zhruba 400.
Nechte se zaměstnat
Na trh pražských taxislužeb vstoupil Jančura už letos v dubnu, kdy se stal jednatelem společnosti Tick Tack Taxi a převzal v ní osmdesátiprocentní podíl. S firmou od roku 2011 spolupracuje jeho vlakový dopravce RegioJet. Dosud firma jezdila s přibližně třiceti automobily "starého Tick Tacku".
Taxi doprava je tak po autobusech a vlacích třetím segmentem veřejné dopravy, ve kterém Jančura působí. Do tohoto podnikání se pustil hlavně proto, že chce změnit špatné jméno pražské taxi služby. "Díky pražským taxikářům si pak mohou cizinci myslet, že jsem stejný zloděj, jako oni," kritizuje.
Řidiči jeho taxíků podle něj vydělávají jinak než klasičtí taxikáři, jedná se o zaměstnance Student Agency, kteří musí tržby odevzdávat společnosti a mají fixní plat. "I kdyby se snažili nějak domluvit s cestujícím a okrást nás, tak to poznáme," komentuje Jančura.
Na otázku, kolik řidiči tedy berou, reaguje: "Nechte se u nás zaměstnat a uvidíte."
Stejně jako žluté autobusy jsou taxíky vybavené nálepkou "Volejte řediteli". V případě, že bude klient taxi služby výrazně nespokojený se servisem, může se tak obrátit přímo na Jančuru. "Klientovi rád vrátím peníze, protože si pak sáhnu na plat toho řidiče," dodává majitel firmy.
Proti předražování jízdného má cestující dále chránit online mapa na tabletu umístěném ve voze, na které budou moci sledovat polohu vozidla, pomáhat mají také senzory v sedadlech, které poznají obsazený taxík.
Na tabletech bude zobrazen i aktuální kurz České národní banky, podle kterého dopravce účtuje zahraniční platby.
Kromě toho cestující mohou za jízdy poslouchat hudbu, sledovat filmy nebo pročítat zpravodajské weby. Ve všech vozech je k dispozici zdarma také internetové připojení přes WiFi. Stejně jako ve žlutých autobusech a vlacích je zdarma neperlivá voda.