"Pokud bychom dokázali převést přibližně 20 procent našeho prodeje masových kuliček na bezmasé, znamenalo by to snížení naší klimatické stopy v oblasti prodeje potravin celosvětově o osm procent," uvedl za firmu Jakub Slavík. Firma v ČR prodá ročně skoro 17 milionů kuliček, loni jenom v bistrech šlo o 1,6 milionu kusů. Celosvětově pak prodá kuliček miliardu.
V restauracích IKEA budou bezmasé kuličky podávány s bramborovou kaší, brusinkovým džemem a smetanovou omáčkou, tedy stejným způsobem jako tradiční kuličky. Zákazníci si je budou moci koupit i zmražené.
Bezmasé kuličky IKEA neobsahují žádné přísady živočišného původu. "Ve fázi vývoje bezmasých kuliček bylo naším hlavním cílem znovu vytvořit chuť a texturu podobnou masu, a to pouze za využití rostlinných ingrediencí. Zkoušeli a testovali jsme různé přísady a metody a s konečným výsledkem
jsme velice spokojení," uvedl k tomu Alexander Magnusson, šéfkuchař a vedoucí projektu v IKEA Food.
Společnost letos v dubnu prozradila, že na přípravu dvacítky kuliček je potřeba půl kilogramu hovězího masa, poloviční množství pak vepřového. Dovnitř se dává cibule, česnek, strouhanka, vejce, mléko, dochucují se solí a pepřem.
V roce 2013 odhalila kontrola Státní veterinární správy, že masové kuličky z IKEY obsahují deset procent koniny, i když mají být jen z vepřového a hovězího. Podle nábytkářské firmy byla chyba na straně dodavatele. Aféra s koňským masem vydávaným většinou za hovězí se objevila předtím ve Velké Británii a Irsku. Postupně se výrobky s obsahem koniny objevily v mnoha zemích Evropy včetně českého trhu.
Bezmasou variantu svých jídel začaly nabízet i mnohé řetězce rychlého občerstvení. Například Burger King prodává veggie burger. Bezmasé burgery prodávají i další řetězce, jako je Bareburger, White Castle a Carl's Jr.
Češi patří k národům, které do svého jídelníčku zahrnují maso pravidelně. Alespoň jednou týdně si ho dopřeje 82 procent mužů a 77 procent žen. Čtyři procenta Čechů podle květnového průzkumu agentury Ipsos nejí maso a stejně velký podíl populace praktikuje takzvané flexitariánství, tedy příležitostnou konzumaci masa a ryb. Stravu s vyloučením či omezením masa preferuje desetina lidí, zbytku je lhostejné, zda konzumuje potraviny živočišného či rostlinného původu.