Na mimořádné tiskové konferenci to dnes oznámili představitelé Moravskoslezského kraje a města. Kraj ale bude usilovat o to, aby investice za 35 miliard až 40 miliard korun vyrostla v Mošnově na Novojičínsku. V úvahu připadá i zóna v Holešově na Kroměřížsku. Zóna pro automobilku musí být vybrána do konce roku.
"Zastavení přípravy zóny v Nošovicích snižuje dosavadní jistotu ČR na získání investice Hyundai, nicméně i tak zůstávají naše předpoklady pro získání tohoto projektu vysoké," řekla mluvčí agentury CzechInvest Jana Víšková. Podle hejtmana Evžena Tošenovského kraj vyčerpal prakticky všechny zákonné možnosti, jak vykoupit pozemky. Proti je stále zhruba pět vlastníků, které se kraj pokusí ještě naposledy přesvědčit do konce týdne.
PŘEČTĚTE SI: Paroubek o Hyundai: Vyvlastnit? Proč ne
"Hyundai ví o těchto problémech a pro ně Nošovice jsou zařazeny do kolonky neřešitelné. Proto se soustřeďují na Mošnov a Holešov," řekl Tošenovský. S vlastníky půdy v Nošovicích, se kterými se již dohodl na odkoupení pozemků, kraj zruší smlouvy. Kraj zatím uzavřel s vlastníky pozemků a domů, jež jsou na území plánované zóny, 91 smluv.
Sedmá největší automobilka na světě by stavbou továrny s roční výrobou 300.000 vozidel měla na severu Moravy vytvořit na 3000 nových přímých pracovních míst, dalších 9000 by mělo vzniknout u subdodavatelů. Vedení korejské firmy Hyundai Motor Company ještě oficiálně neoznámilo, že bude stavět právě v České republice. Dávalo ale najevo, že má o sever Moravy a konkrétně o Nošovice zájem. Sever Moravy mimo jiné společnosti vyhovoval
vzhledem k tomu, že u slovenské Žiliny staví továrnu na vozy Kia.
Kvůli neochotě několika lidí prodat své pozemky v plánované nošovické zóně již musel stát minulý týden Moravskoslezskému kraji prodloužit lhůtu na výkup prvních 100 hektarů půdy. Premiér Jiří Paroubek minulý týden připustil, že stát pozemky v Nošovicích vyvlastní pomocí speciálního zákona.
Hyundai do Mošnova?
"Pokud se v Nošovicích nestane zázrak, tak Ostrava převezme 15. prosince přípravu Mošnova," řekl novinářům ostravský primátor Aleš Zedník. Magistrát má pro průmyslovou zónu k dispozici 216 hektarů složených z pozemků ve vlastnictví města, kraje a soukromých majitelů. Město Ostrava zatím podle Zedníka nemá uzavřeny smlouvy na 24 hektarů od soukromých vlastníků. Město ale chce mít potvrzeno vlastnictví ke všem pozemkům do konce roku, což je podle Zedníka zvládnutelné.
Dodal, že by se neměly opakovat potíže z Nošovic, protože město problémové pozemky z projektu zóny vyřadilo. Třetí pokus podle něj ČR už mít nebude. Zastupitelé budou na prosincovém zasedání 14. prosince schvalovat smlouvy o smlouvách budoucích k nezajištěným 24 hektarům pozemků v Mošnově. V únoru pak by mělo zastupitelstvo Ostravy schvalovat prodeje pozemků pro Průmyslovou zónu Mošnov.
Tošenovský doplnil, že pokud padne zóna Nošovice definitivně a Hyundai se rozhodne pro Mošnov, bude Moravskoslezský kraj usilovat o to, aby stotisícovou kompenzaci za potíže při výstavbě zóny dostaly domácnosti v Mošnově. Peníze by šly z pokladny kraje. Dosud kraj tyto peníze sliboval ze stejného důvodu domácnostem v Nošovicích a Nižních Lhotách.
Ve hře je i průmyslová zóna Holešov
Zlínský kraj se rozhodl kvůli možné investici firmy Hyundai koupit společnost TTT Air, jíž patří letiště na území plánované zóny. Firma vlastní 182 hektarů pozemků, kraj za ni zaplatí 325 milionů korun. Hejtman Libor Lukáš (ODS) dnes uvedl, že o koupi se stále jedná, zvažují se různé smlouvy a pracuje se co nejrychleji, aby jednání skončila do konce roku, kdy by měla být zóna pro
automobilku vybrána. Kraj již také jedná s dalšími vlastníky pozemků v zóně. Hyundai totiž chce nejméně 200 hektarů. "Pozemky nyní vykupujeme za 150 korun za metr čtvereční a podmínku investora jsme schopni splnit již nyní," uvedl náměstek hejtmana Jaroslav Drozd (ČSSD).
V Poslanecké sněmovně je nyní vládní předloha, která by měla urychlit výstavbu silnic, dálnic nebo železnic ve veřejném zájmu. Takzvaný zákon o vyvlastňování pozemků počítá s tím, že soukromé pozemky potřebné pro výstavbu by se měly vyvlastňovat za náhradu. Ostře proti předloze vystupuje ODS. O konečné podobě zákona by mohla sněmovna hlasovat příští týden. V pátek podal poslanec ČSSD Miroslav Kala návrh, aby do veřejného zájmu mohly být zahrnuty také strategické průmyslové zóny.